• حداقل غلظت مهاری پنوموکک های جدا شده در بیمارستانهای زنجان نسبت به آنتی بیوتیک ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 644
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: شیوع مقاومت دارویی در پنوموکک رو به افزایش است و عوارض آن به اختلال در درمان پزشکی و بالا رفتن هزینه و بدتر شدن پیش اگهی منجر می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین مقاومت دارویی در پنوموکک های جدا شده در بیمارستان های زنجان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از اسفند 1385 تا آبان 1386 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. 57 نمونه کشت مثبت پنوموکک از بیمارستان های بهشتی، ولی عصر، مرکز ریوی و آزمایشگاه بوعلی از نظر حداقل غلظت مهاری داروهای پنی سیلین، سفتریاکسون و وانکومایسین مورد آزمایش قرار گرفتند. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: 57 بیمار شامل 25 مرد و 32 زن بررسی شدند. میانگین سنی آنها49.4±2.86  سال بود. 32 نفر بیماری زمینه ای داشتند. سویه های پنوموکک در %42.1 آنها حساس به پنی سیلین در %42.1 موارد نیمه حساس و در %15.8 موارد مقاوم بودند. %91.2 حساس به سفتریاکسون بودند. تمام موارد نسبت به وانکومایسین حساس بودند. ارتباط معنی دار بین بیماری زمینه ای و حساسیت به سفتریاکسون دیده شد (p=0.003).

    نتیجه گیری: به علت مقاومت بالای پنوموکک به پنی سیلین توصیه می شود که سفتریاکسون به عنوان خط اول درمان مورد استفاده قرار گیرد و در صورت مشاهده مقاومت، وانکومایسین تجویز شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها