• شیوع کلونیزاسیون کاتترهای وریدی و باکتریمی ناشی از آن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان قدس قزوین (1384)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 466
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (nicu) برای رساندن مایعات، فرآورده های خونی، داروها و تغذیه، از کاتترهای وریدی به طور گسترده استفاده می شود. آلودگی این کاتترها می تواند با مرگ و میر طولانی شدن زمان بستری همراه شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع کلونیزاسیون کاتترهای وریدی و باکتریمی ناشی از آن در nicu بیمارستان قدس قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی که در سال 1384 انجام شد، 100 نوزاد بستری در nicu که به هر دلیل کاتتر آنها خارج شده بود بررسی شدند. 3 سانتی متر نوک هر کاتتر در شرایط استریل بریده و در محیط کشت تایوگلیکولات وارد شد. تا 7 روز بعد چنانچه هر نوع کلنی باکتریایی روی محیط کشت مشاهده می شد، کلنی ها روی محیط های آگار خون دار و مک کانکی کشت داده و هویت و آنتی بیوگرام آن تعیین می شد. از هر یک از این کودکان در فاصله کاتترگذاری تا قبل از خروج کاتتر آنها یک نمونه خون جهت کشت و مطالعه میکروب شناسی تهیه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی ارائه شدند.

    یافته ها: از 100 کاتتر کشت شده %35 کلونیزه شده بودند که 19 مورد (%52) استافیلوکوک کوآگولاز منفی بودند. 7 مورد از کشت های خون (%7) مثبت شدند (4 مورد استافیلوکوک کوآگولاز منفی و 3 مورد استافیلوکوک کوآگولاز مثبت) که همه مربوط به نوزادان دارای کاتتر کلونیزه بودند. در میان استافیلوکوک کوآگولاز منفی، بیش ترین مقاومت (%100) مربوط به آمپی سیلین و اگزاسیلین و کم ترین مقاومت (%18) مربوط به وانکومایسین بود.

    نتیجه گیری: در استفاده از کاتترها در نوزادان باید سود و زیان آن از جهت کاربرد در دستیابی عروقی و نیز خطر باکتریمی سنجیده شود و در صورت ضرورت استفاده، اقدام های کنترلی و مراقبتی شدید اعمال شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها