• اثر میکروویو بر تغییرات میکرونوکلئوس و شاخص تقسیم هسته ای در لنفوسیت های موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 486
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: در سال های اخیر مطالعه های زیادی در مورد اثرات سلولی میکروویو در موجودات زنده انجام شده است و اثرات فرکانس، توان زمان پرتوگیری و مدولاسیون امواج بر بافت های مختلف بررسی شدند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر فرکانس، توان، مدولاسیون و زمان پرتوگیری بر تغییرات میکرونوکلئوس و شاخص تقسیم هسته ای در لنفوسیت های موش انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1384 در تهران انجام شد. در این تحقیق 48 سر موش نر دو ماهه از نژاد balb/c در شرایط مختلف در معرض میکروویو قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش ارزیابی میکرونوکلئوس، میانگین میکرونوکلئوس و شاخص تقسیم هسته ای در گروه های مواجهه و شاهد ارزیابی شد.

    یافته ها: میکروویو سبب ایجاد تغییر در میانگین میکرونوکلئوس و شاخص تقسیم هسته ای در گروه های مواجهه نسبت به گروه شاهد شد. تغییرات میکرونوکلئوس در گروه های مواجهه نسبت به گروه شاهد معنی دار نبود، ولی تفاوت شاخص تقسیم هسته ای در گروه های مواجهه نسبت به گروه شاهد معنی دار بود و میکروویو سبب کاهش شاخص تقسیم هسته ای در لنفوسیت شد.

    نتیجه گیری: میکروویو در شرایط به کار رفته در این تحقیق سبب تغییر میکرونوکلئوس در لنفوسیت ها نمی شود، اما شاخص تقسیم هسته ای لفنوسیت ها را کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها