• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 490
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: عفونت ادراری از عفونت های مهم و شایع دوران کودکی است. در ارزیابی کودکان مشکوک به عفونت ادراری به خصوص در سنین پایین،گاه علایم بالینی و آزمایش ها کمک کننده نیستند و پزشک ناچار از به کار بردن روش های تصویربرداری برای تشخیص پیلونفریت حاد است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارزش سونوگرافی پاور داپلر رنگی کلیه در تشخیص پیلونفریت حاد در کودکان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 80 کودک 2 ماهه تا 14 ساله با علایم بالینی یا آزمایشگاهی مشکوک به پیلونفریت حاد بستری در بخش کلیه کودکان بیمارستان رازی کرمانشاه در سال های 1384-1385 انجام شد. بیماران با سونوگرافی پاور داپلر رنگی و همچنین اسکن dmsa بررسی شدند. بدین ترتیب که 160 واحد کلیه با این دو روش تصویربرداری بررسی شده و حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی سونوگرافی پاور داپلر رنگی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 160 واحد کلیه مورد بررسی، در 75 کلیه (%46.9) با سونوگرافی پاور داپلر رنگی و در 89 کلیه (%55.6) با اسکن dmsa یافته های مثبت به نفع پیلونفریت حاد مشاهده شد. بنابراین، حساسیت روش سونوگرافی پاور داپلر در مقایسه با اسکن dmsa در تشخیص پیلونفریت حاد کودکان حدود %66.3 و ویژگی آن %77.5 بود. ارزش اخباری مثبت این روش %78.7 و ارزش اخباری منفی آن %64.7 بود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، سونوگرافی پاور داپلر رنگی روش مناسبی برای تشخیص پیلونفریت حاد کودکان نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها