• شیوع دیابت قندی و اختلال تحمل گلوکز در افراد بالای 25 سال قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دیابت از عمده ترین مشکلات بهداشتی همه کشورهاست و داشتن اطلاعات همه گیر شناسی برای آگاهی از وضعیت یک بیماری، نیاز اولیه برای حل مشکلات مربوط به آن است.

    هدف: این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع دیابت یا اختلال تحمل گلوکز در قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: طی یک مطالعه مقطعی، 1000 فرد بالای 25 سال ساکن شهر قزوین به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند تا جهت معاینه، آزمایش های لازم و پرکردن پرسش نامه مراجعه کنند. تشخیص دیابت و اختلال تحمل گلوکز با توجه به معیارهای سازمان جهانی بهداشت و بر اساس قند پلاسمایی ناشتا و آزمون تحمل قند خوراکی گذاشته شد.

    یافته ها: میزان شیوع دیابت قندی در مردان 15.9% و در زنان %12.7 بود. میزان شیوع اختلال تحمل گلوکز، در مردان %7 و در زنان %10 بود. اختلاف شیوع بین زنان و مردان در هیچ یک از دو گروه به لحاظ آماری معنی دار نبود. در این مطالعه میزان شیوع دیابت و اختلال تحمل گلوکز با افزایش سن، بیشتر می شد (p<0.0001). فقط %37 از بیماران از ابتلا خود به دیابت اطلاع داشتند.

    نتیجه گیری: دیابت قندی و اختلال تحمل گلوکز در جمعیت شهری قزوین یک مشکل همه گیر بهداشتی است؛ به طوری که از هر 5 فرد بالغ این شهر، 1 نفر به دیابت یا اختلال تحمل گلوکز مبتلاست. به نظر می رسد برنامه های مداخله ای و پیشگیری های منظم برای کنترل این مشکل بهداشتی در قزوین ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها