• جستجوی پنی سیلیوم مارنفئی در خاک شهر قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 812
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: پنی سیلیوم مارنفئی قارچی دو شکلی است که در افراد با ایمنی ضعیف و مبتلایان به ایدز عفونت منتشره ایجاد می کند. این قارچ در نواحی جنوب شرقی آسیا بومی است و مخزن آن رت های بامبو هستند. این قارچ از رت های منطقه ای از هند نیز جدا شده است.

    هدف: مطالعه به منظور جستجوی قارچ پنی سیلیوم مارنفئی در خاک قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی نمونه برداری از خاک نقاط مختلف شهر قزوین از بهار 1386 تا بهار 1387 انجام شد. نمونه ها بعد از آماده سازی در آزمایشگاه در محیط کشت سابورو دکستروز آگار کشت داده شدند. همچنین سوسپانسیونی از کلنی های مشکوک به گونه پنی سیلیوم مارنفئی تهیه و به صفاق 50 رت تزریق شد. داده ها با آمار توصیفی تحلیل شدند.

    یافته ها: قارچ پنی سیلیوم مارنفئی از کشت خاک شهر به دست نیامد، اما قارچ های دیگری از گونه های کلادوسپوریوم، آسپرژیلوس، پنی سیلیوم، رایزوپوس، آلترناریا، موکور، کرایزوسپوریوم، آکرومونیوم، فوزاریوم، اولوکلادیوم، درکسلرا، اسکوپولاریوپسیس و مخمر از کشت خاک به دست آمدند. از کشت ریه رت ها نیز قارچ پنیسیلیوم مارنفئی به دست نیامد.

    نتیجه گیری: اگرچه قارچ پنی سیلیوم مارنفئی از خاک شهر قزوین به دست نیامد، ولی باید تحقیق های بیش تری در سایر نقاط ایران جهت اثبات وجود یا عدم وجود این قارچ انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم