• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: عفونت دستگاه تناسلی از شایع ترین علل مراجعه زنان به مراکز درمانی است و حدود 75 درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار واژینیت کاندیدایی می شوند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین عوامل ولوواژینیت کاندیدایی در مراجعین به مراکز درمانی قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در نیمه دوم سال 1384 بر وری زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی قزوین انجام شد. از ترشحات واژنی 128 زن که مشکلاتی مانند ترشح، خارش و دیسپارونیا داشتند، با سوآب نمونه برداری شد و پس از بررسی میکروسکوپی از نظر عناصر قارچی، نمونه ها در محیط کشت سابورودکستروز آگار کشت داده شدند. جمع آوری اطلاعات مربوط به سن، روش جلوگیری از بارداری و علائم عفونت واژنی (خارش، سوزش، ترشح، التهاب و قرمزی) با استفاده از پرسش نامه انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از بین 128 زن مراجعه کننده با شکایت های واژنی، 39 مورد (%30.5) در آزمایش مستقیم، 59 (%46) با روش کشت بر محیط سابورودکستروز آگار مبتلا به ولوواژینیت کاندیدایی شناخته شدند. بین کاندیدیازیس واژن و وجود خارش، سوزش، ترشح سفید، قرمزی و التهاب عضو تناسلی رابطه معنی داری به دست آمد 83%. (p<0.05) گونه های مخمری جدا شده، کاندیدا آلبیکنس و بقیه از انواع دیگر کاندیدا بودند.

    نتیجه گیری: اگرچه کاندیدا آلبیکنس عامل اصلی ولوواژینیت کاندیدایی در بیماران بود، اما کاندیداهای دیگری چون کاندیدا گلابراتا، کاندیدا تروپیکالیس، کاندیدا کروزی و کاندیدا پاراپسیلوزیس هم توانستند عامل بیماری باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها