• اثر پتیدین بر مدت مراحل زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 421
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: کوتاه شدن سیر زایمان باعث کاهش خاطره ذهنی ناخوشایند و عوارض مهم ناشی از طولانی بودن زایمان مانند آتونی رحم، خون ریزی و عفونت بعد از زایمان می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر پتیدین داخل عضلانی بر مدت مراحل اول، دوم و سوم زایمان انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی 88 خانم حامله شکم اول با سن حاملگی ترم (بیش تر یا مساوی 37 هفته) در زایشگاه نیک نفس کرمان در سال 80 مورد بررسی قرار گرفتند. در تمام افراد مورد بررسی شرایط مادری و جنینی برای زایمان واژینال وجود داشت و دردهای زایمانی خود به خود شروع شده بود. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول 75 میلی گرم پتیدین داخل عضلانی و گروه دوم به همان حجم سرم فیزیولوژی دریافت کردند. زمان تزریق دارو در هر گروه هنگام دیلاتاسیون 5 سانتی متر (شروع مرحله فعال زایمان) بود. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، t دو نمونه ای، زوج و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: فاصله زمانی از زمان تزریق دارو تا دیلاتاسیون 10 سانتی متر در گروه پتیدین کمتر بود و بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (p<0.0001). فاصله زمانی از هنگام تزریق دارو تا خروج جنین و از زمان تزریق دارو تا خروج جفت در گروه پتیدین کمتر و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (p<0.0001). از نظر مدت انقباض های رحمی و فاصله بین آنها،قبل و بعد از تزریق دارو بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، پتیدین با دوز مناسب یک داروی موثر در کاهش مدت مراحل اول و دوم زایمان و بدون تاثیر بر انقباض های رحم است و باعث تسریع خروج جفت می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها