• شیوع عفونت ادراری در نوزادان مبتلا به زردی طول کشیده مراجعه کننده به بیمارستان علی اصغر زاهدان (1384)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: زردی طول کشیده به زردیی اطلاق می شود که در نوزادان رسیده بیش از 14 روز و در نوزادان نارس بیش تر از 21 روز طول کشیده باشد. عوامل مختلفی از جمله عفونت های دستگاه ادراری می توانند باعث زردی طول کشیده شوند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع عفونت ادراری در نوزادان با زدری طول کشیده انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1384 انجام شد. 230 نوزاد مبتلا به زردی طول کشیده که به درمانگاه بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شهر زاهدان مراجعه کرده بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند. در مرحله اول از تمام نوزادان یک نمونه ادرار با کیسه ادراری تهیه و کشت داده شد و در صورت مثبت شدن کشت ادرار (بیش تر از 105 کلونی از یک پاتوژن) یک نمونه ادرار سوپراپوبیک از این نوزادان تهیه و دوباره کشت داده شد. حتی وجود یک کلونی پاتوژن در این نمونه کشت ادراری مثبت در نظر گرفته شد.

    یافته ها: 138 نوزاد (%60) پسر و 92 (%40) دختر بودند. 17 نوزاد (%7.4) کشت ادراری مثبت و 213 نوزاد (%92.6) کشت ادارای منفی داشتند. عوامل مسبب عفونت ادارای در 13 مورد (%76.5) اشریشیاکولی، 3 مورد (%17.6) کلبسیلا و 1 مورد (%5.9) استافیلوکوکوس اورئوس بود. بین دو جنس پسر و دختر از نظر شیوع عفونت ادراری و نیز نوع میکروارگانیسم مسبب عفونت ادراری اختلاف آماری معنی دار به دست نیامد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، پیشنهاد می شود کشت ادرار جزء بررسی های تشخیصی نوزادان مبتلا به زردی طول کشیده با علت نامشخص قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها