• ارتباط فشارخون با مصرف روزانه سدیم، پتاسیم، کلسیم و شاخص توده بدنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: خطر بیماری های عروق کرونر قلب با افزایش فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون و همچنین افرادی که فشارخون طبیعی دارند، بیشتر می شود. تغذیه نیز تاثیر قابل توجهی بر روی فشار خون دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر مصرف روزانه سدیم، پتاسیم، کلسیم و شاخص توده بدنی بر فشار خون انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1377 بر روی 195 خانم غیر باردار 15 تا 49 ساله با فشار خون طبیعی در شهرستان مرند انجام شد. بررسی مصرف به وسیله یاد آمد 24 ساعت خوراک دو روز در وسط هفته انجام گرفت. سپس میزان مصرف روزانه سدیم، پتاسیم و کلسیم با استفاده از نرم افزار کامپیوتری food processor تعیین شد.

    یافته ها: ارتباط مستقیم و معنی داری بین میزان مصرف سدیم با فشارخون سیستولی و دیاستولی وجود داشت (p=0.05, p=0.01). با مصرف روزانه سدیم به ازای 1000 کیلوکالری این ارتباط قوی تر بود (p=0.08, p=0.006). در مقابل ارتباط معکوس و معنی داری بین میزان مصرف روزانه پتاسیم با فشارخون به دست آمد (p=0.04, p=0.05). همبستگی بین فشارخون با نسبت سدیم به پتاسیم مصرفی روزانه بیشتر از سدیم و پتاسیم به تنهایی بود (p<0.0001, p=0.005). ارتباطی بین میزان مصرف روزانه کلسیم و فشارخون وجود نداشت. فشار خون دیاستولی ارتباط معنی دار مستقیمی با شاخص توده بدنی داشت، ولی ارتباط فشار خون سیستولی با شاخص توده بدنی معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر، کاهش مصرف نمک طعام، افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و کاهش وزن جهت پیشگیری از ابتلا به پر فشاری خون توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها