• مقایسه قدرت و استقامت گرفتن اشیاء در خانم های ماشین نویس با غیرماشین نویس در دو دست غالب و مغلوب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: اهمیت قدرت و استقامت اندام فوقانی، به خصوص دست در انجام کارهای روزمره و مشاغل مختلف بر کسی پوشیده نیست.

    هدف: مطالعه با هدف مقایسه قدرت و استقامت گرفتن اشیاء در خانم های ماشین نویس و غیرماشین نویس در دو دست غالب و مغلوب انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1378، در دو دست غالب و مغلوب زنان 20 تا 24 ساله شهر شیراز انجام شد. نحوۀ نمونه گیری به صورت راحت و تعداد نمونه ها 68 نفر (35 نفر ماشین نویس و 33 نفر غیرماشین نویس) بودند. به منظور دقت در انجام تحقیق، افراد بین ساعت 12 تا 16 معاینه شدند. ارزیابی قدرت گرفتن اشیاء با استفاده از دینامومتر و استقامت گرفتن اشیاء (زمان و تعداد) با استفاده از کرنومتر و دست و رز لاستیکی انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، آنالیز واریانس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین قدرت گرفتن اشیاء در دست غالب افراد ماشین نویس 71.42±13.80 و در افراد غیر ماشین نویس 88.42±14.25 کیلوپاسکال و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. میانگین قدرت گرفتن اشیاء در دست مغلوب به طور معنی داری در افراد ماشین نویس کمتر از افراد غیرماشین نویس بود. در همه افراد مورد مطالعه قدرت و استقامت گرفتن اشیاء در دست غالب بیشتر از دست مغلوب بود، به طوری که در دست غالب قدرت گرفتن اشیاء 4 درصد، تعداد استقامت گرفتن اشیاء 4.6 درصد و زمان استقامت گرفتن اشیاء 2.5 درصد نسبت به دست مغلوب بیشتر بود. قدرت و استقامت گرفتن اشیاء در دو دست غالب و مغلوب با قد رابطه معنی داری نشان داد، ولی با وزن و شاخص فربه ی رابطه معنی داری نداشت .

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که افراد ماشین نویس نسبت به افراد غیرماشین نویس قدرت گرفتن اشیاء کمتر و استقامت گرفتن اشیاء بیشتری دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها