• مقایسه میزان لیپوپروتئین (a) در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از مشکلات بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک (sle)، حوادث قلبی-عروقی زودرس است که عامل خطر مهم در این رابطه لیپوپروتئین lp(a) a است.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه سطحlp(a)  سرم در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک با افراد سالم انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مورد-شاهدی که در سال های 1382 تا 1384 انجام شد،lp(a)  و سایر چربی های خون 30 بیمار با لوپوس تازه تشخیص داده شده در درمانگاه روماتولوژی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با 30 فرد سالم که هم سن و هم جنس بودند، اندازه گیری و مقایسه شد. تشخیص sle بر اساس معیارهای acr و بررسی فعالیت بیماری بر اساس معیار sledai بود و داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: سن بیماران بین 14 تا 51 سال بود. 25 نفر (%83.3) زن و 5 نفر (%16.6) مرد بودند. بیش ترین تظاهر بالینی بیماران (%96) ضایعه های پوستی و بیش ترین تظاهر آزمایشگاهی ana مثبت بود. میانگین lp(a)  در افراد بیمار 32.64 و در افراد سالم 21.64 میکروگرم در دسی لیتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.015).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها به نظر می رسد افراد مبتلا به sle در مقایسه با افراد سالم بیش تر در معرض خطر بیماری کرونری و آترواسکلروز قرار دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها