• شناسایی زیرگروه های مختلف ویروس هاری در ایران با استفاده از ویژگی های ملکولی (پلی مرفیسم ژن فسفوپروتئین)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در کشور ایران بیماری هاری در کلیه استانها و شهرستانها گزارش گردیده است، لیکن تاکنون هیچگونه بررسی در مورد گروهها و زیرگروههای مختلف ویروس هاری، با استفاده از ژن فسفوپروتئین انجام نشده است. در این تحقیق ابتدا 48 مورد و به دنبال آن 85 مورد دیگر ویروس هاری جدا شده از مغز حیوانات مختلف ارسالی از استانهای کشور، جهت تعیین گروهها و زیرگروههای مختلف موجود در سطح کشور با روش ملکولی در ناحیه ژن فسفوپروتئین، مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: نمونه های مشکوک به هاری که از نقاط مختلف کشور به این مرکز ازسال شده بود، به روش ایمونوفلورسنت مورد آزمایش قرار گرفت و در صورت مثبت بودن، جهت تعیین گروه و زیرگروه مربوطه، آزمایش های ملکولی در ناحیه ژن فسفوپروتئین بر روی آن انجام شد.

    یافته ها: نتایج حاصله با استفاده از آنالیز فیلوژنتیکی (phylogenetic analysis)، سه گروه ویروس هاری (iii, ii, i) و زیر گروههای مربوطه را در نقاط مختلف کشور نشان داد. در استان خراسان، بالاترین میزان تنوع در گروهها و زیرگروههای ویروس هاری وجود دارد. (هر 3 گروه ویروس هاری در این استان شناسایی شده است). احتمالا این استان مرکز انتشار آلودگی به استانهای مجاور و در نهایت در سطح کشور می باشد.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی بر روی نمونه های استانها و شهرستانهای مختلف سراسر کشور که مکمل آزمایشات انجام شده در کشور کانادا می باشد، وجود 3 گروه ویروس هاری را تائید می نماید. افزایش حرکت و انتشار این گروهها و زیرگروههای مربوطه به همه استانهای کشور نیز نشان داده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها