• بررسی تنوع ژنتیکی کریپتوسپوریدیوم بر اساس آنالیز ژنهای پلی مورف trap-c2, ssu-rrna, cowp در کودکان مبتلا به اسهال در استانهای تهران و قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 452
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کریپتوسپوریدیوم تک یاخته ای با انتشار جهانی و به عنوان یکی از عوامل مهم اسهال در کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی شناخته شده است. عمده تحقیقات انجام گرفته در خصوص این انگل در ایران به بررسی شیوع آن در جوامع مختلف پرداخته است. هدف از این مطالعه تعیین تنوع ژنتیکی کریپتوسپوریدیوم در کودکان مبتلا به اسهال بر اساس آنالیز ژنهای پلی مورف trap-c2, ssu-rrna, cowp با استفاده از تکنیک pcr-relp می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، طی دو سال (آذر ماه 1384 تا فروردین ماه 1387)، نمونه های مدفوع از 1263 کودک مبتلا به اسهال که به بیمارستانهای کودکان استانهای تهران و قزوین مراجعه کردند، جمع آوری شد. با مشاهده لام مستقیم، فرمل اتر و رنگ آمیزی اسیدفاست اصلاح شده، بررسی لازم جهت شناسایی عوامل انگلی صورت گرفت. در نهایت بر روی dna استخراج شده از ایزوله ها، pcr-relp انجام شد.

    یافته ها: از مجموع 1263 نمونه مدفوع، 31 ایزوله با استفاده از روشهای مستقیم و رنگ آمیزی های تخصصی کریپتوسپوریدیوم تشخیص داده شدند، که از بین آنها پس از بررسی های مولکولی 25 ایزوله کریپتوسپوریدیوم پارووم، 5 ایزوله کریپتوسپوریدیوم هومینیس و یک ایزوله هردو ژنوتیپ را نشان داد که نتایج در هر سه ژن یکسان بوده است .

    نتیجه گیری: هر دو ژنوتیپ انسانی و گاوی در کودکان مبتلا به اسهال دیده می شود ولی با توجه به این که گونه غالب، کریپتوسپوریدیوم پارووم می باشد، انتقال زئونوز شایعتر از انتقال انسانی بوده و تماس با دام بخصوص گوساله به عنوان مهمترین منبع آلودگی انسانی به شمار می رود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها