• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به این که امروزه جراحی های زیبایی یکی از شایعترین اعمال جراحی در سطح جهان می باشند و ایران از نظر نسبت تعداد عمل زیبایی به جمعیت، در رتبه های اول قرار دارد، این تحقیق به منظور بررسی انگیزه های داوطلبین جراحی زیبایی و شناخت منابع کسب اطلاعات آنها، در مرکز آموزشی درمانی پانزده خرداد طی سالهای 85-1384 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش مقطعی انجام گرفت. کلیه بیمارانی که برای انجام اعمال جراحی زیبایی در این مقطع زمانی به بیمارستان 15 خرداد مراجعه کرده بودند، بررسی شدند و اطلاعات مورد نیاز در فرمهای اطلاعاتی مخصوص ثبت گردید. یافته ها و اطلاعات موجود مورد قضاوت آماری قرار گرفت و نتایج به وسیله آماره های توصیفی و تحلیلی ارایه شدند .

    یافته ها: در این پژوهش 75 بیمار بررسی شدند. سن آنها 33±13 سال (حداقل 17 و حداکثر 63) بود. راینوپلاستی (%52) و ابدومینوپلاستی (8%) بیشترین و کمترین اعمال جراحی انجام شده بودند. اصلی ترین منبع ایجاد انگیزه، دوستان، خویشاوندان و همکلاسیها بودند (40%) و کم اهمیت ترین منبع، مجلات و ژورنالها بودند (4%). 10.7% از بیماران عضو هدف خود را خوب و بدون مشکل می دانستند، اما هدف آنها از جراحی بهتر شدن ظاهر یا عملکرد آن بود. منابع ایجاد انگیزه با نوع عمل جراحی و سطح تحصیلات وابستگی نداشت اما با شغل بیماران، وضعیت تأهل و نظر بیمار در مورد عضو هدف وابسته بود .

    نتیجه گیری: کسانی که اطلاعات خود را در مورد جراحی زیبایی از طریق وسایل ارتباط جمعی کسب می کنند، دید بهتری نسبت به این رشته داشته و اعمال فوق نزد آنان مقبولیت بیشتری دارد. همچنین محرکهای ایجاد انگیزه برای اعمال جراحی زیبایی در این مطالعه با جوامع دیگر متفاوت بود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها