• بررسی عفونت همزمان انگل لشمانیا ماژور در اسلایدهای پاتولوژیک بیماران مبتلا به گرانولوم سارکوییدی با استفاده از روش pcr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تاکنون عوامل بسیاری در ارتباط با شروع و گسترش بیماری سارکوییدوز مطرح شده اند، اما اخیراً شواهدی مبنی بر وجود رابطه این بیماری با لشمانیا مطرح و گزارش شده است .

    مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی بوده که به منظور جداسازی گونه های شایع لشمانیا از بافت پوستی بیماران مبتلا به گرانولوم سارکوییدی طراحی شده است. بدین منظور، 25 بلوک پارافینه از بیوپسی پوست بیمارانی که قبلاً تشخیص گرانولوم سارکوییدی برای آنها گذاشته شده بود، جمع آوری شده و مجدداً توسط یک پاتولوژیست بازخوانی و بررسی شدند. با استفاده از روشهای تشخیصی متعارف و رنگ آمیزیهای اختصاصی هیچ گونه عامل عفونی مشخصی در این نمونه ها یافت نشد.سپس به دنبال جداسازی dna و با استفاده از روش pcr نمونه ها از جهت وجود kdna اختصاصی لشمانیا مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی تکثیر یافتن قطعات 620 bp نشانگر وجود لشمانیا ماژور وقطعات 830bp حاکی از وجود لشمانیا تروپیکا بودند.

    یافته ها: پس از انجام آزمایش در 8 مورد (32%) از نمونه ها، نتایج مطابق با باند رفرانس لشمانیا ماژور بود، درحالی که هیچکدام از نمونه ها مطابقتی با لشمانیا تروپیکا نداشتند. سن و جنس ارتباطی با وجود مثبت انگل در نمونه ها نداشت (p<0.4).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که وجود انگل لشمانیا در مبتلایان به گرانولوم سارکوییدی شایع باشد. لذا توصیه می شود که در تمامی ضایعات بالینی مشابه با سار کوییدوز و ضایعاتی با هیستوپاتولوژی سارکوییدال گرانولوما، تست pcr برای dna اختصاصی لشمانیا روی نمونه های بیوپسی انجام گیرد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم