• مقایسه اثر گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین/متیل سولفونیل متان (msm) در درمان علایم استئوآرتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 494
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع و روند در حال افزایش استئوآرتریت زانو، شکایت بیماران مبتلا از درد زانو و گزارشهایی از تأثیر مثبت گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین msm/در کاهش درد و ناراحتی بیماران، همچنین کمبودهای موجود در پژوهشهای قبلی، این تحقیق به منظور مقایسه تأثیر گلوکزآمین سولفات و گلوکزآمین  msm/ بر میزان درد و علایم مبتلایان به استئوآرتریت زانو مراجعه کننده به یک درمانگاه خصوصی در سال 1387 انجام شد.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی انجام گرفت. بیماران با سن بیشتر از 40 سال که تشخیص قطعی استئوآرتریت زانو بر اساس معیارهای (acr) american college of rheumatology داشتند و نمایه توده بدنی (bmi) بیشتر از 30، سابقه اخیر (یک ساله) جراحی زانو و استتئوآرتریت ثانویه را نداشتند، پس از مشابه سازی از نظر سن و جنس، وارد مطالعه شدند. شدت علایم بیماران با استفاده از womac index در یک طیف 0 تا 96 در ابتدا و سپس در انتهای تحقیق، اندازه گیری شد. بیماران به صورت تصادفی در گروههای گلوکزآمین با دوز یک قرص دو بار در روز و گروه گلوکزآمینmsm/ با دوز یک قرص دو بار در روز برای مدت شش ماه، درمان شدند. تغییرات میزان درد در هر گروه با آماره ویلکاکسون و بین دو گروه با آزمون من یو ویتنی مورد قضاوت قرار گرفت .

    یافته ها: 27 نفر در گروه گلوکزآمین سولفات و 26 نفر در گروه گلوکزآمین msm/در تحقیق وارد شدند. بروز عوارض جانبی در دو گروه مشابه بود(p<0.9) ، شدت درد در بدو ورود به مطالعه و نیز سن، جنس و سایر شاخص های مورد بررسی مشابه بودند. کاهش درد در گروه گلوکزآمین سولفات برابر 27.4±17.3 و در گروه گلوکزآمین msm/برابر 25.5±15.7 بود که در گروه گلوکزآمین حدود 28.8% و در گروه گلوکزآمین msm/ حدود 26.1% کاهش نشان می داد (p<0.05) ولی میزان کاهش درد بین دو گروه به لحاظ آماری تفاوت معنی داری نداشت (p<0.8).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد دو داروی فوق اثر درمانی مشابهی دارند ولی با توجه به قیمت داروها و عوارض احتمالی طولانی مدت آنها، مصرف داروی گلوکزآمین سولفات بهتر از داروی گلوکزآمین msm/ می باشد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها