• مقایسه اثرات مکملهای ویتامینی و مینرالی بر میکروآلبومینوری و دفع ادراری ان-استیل بتا– دی-گلوکزآمینیداز در افراد دیابتی نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات مکملهای ویتامین های e, c و مینرال های منیزیم و روی بر نمایه های نفروپاتی در افراد دیابتی نوع 2 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

    روش بررسی: این پژوهش به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور بر روی 69 بیمار دیابتی نوع 2 تحت درمان با رژیم غذایی و یا قرصهای کاهنده قند خون انجام شد. افراد بطور تصادفی به چهار گروه مینرال (n=16): دریافت روزانه 200 میلی گرم منیزیم (mgo) و 30 میلی گرم روی (znso4)؛ گروه ویتامین (n=18): دریافت روزانه 200 میلی گرم ویتامین 100, c واحد بین المللی ویتامینe ؛ گروه توام ویتامین و مینرال (n=17): دریافت روزانه دو کپسول حاوی ترکیب هر دو مکمل ویتامینی و مینرالی و گروه شاهد (n=18): دریافت دارونما تقسیم گردیدند و کلیه افراد به مدت 3 ماه مکملها را دریافت کردند. در شروع مطالعه و پس از سه ماه مداخله، میزان سرمی مالون دی آلدئید و سطح ادراری میکروآلبومین، پروتئین و فعالیت آنزیم ان-استیل بتا–دی-گلوکزآمینیداز (βnag) اندازه گیری شد. میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک با استفاده از فشارسنج جیوه ای اندازه گیری گردید.

    یافته ها: تغییر معنی داری در نمایه های آنتروپومتریک، مواد غذایی دریافتی از رژیم غذایی و داروهای مصرفی افراد طی مطالعه ملاحظه نشد. کاهش معنی داری در میزان دفع ادراری میکروآلبومین در گروههای ویتامین و توام ویتامین و مینرال مشاهده گردید. همچنین تغییر معنی داری در فعالیت آنزیم βnag و پروتئین ادرار در هیچ یک از گروههای چهارگانه مورد بررسی مشاهده نشد.میانگین مالون دی آلدئید پلاسما در گروههای مینرال و توام ویتامین و مینرال بطور معنی داری کاهش یافت. در گروه توام ویتامین و مینرال،کاهش معنی داری در میزان فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و میانگین آن مشاهده گردید (p<0.05).

    نتیجه گیری: از آنجا که دریافت توام ویتامین ها و مینرال ها سبب کاهش دفع ادراری میکروآلبومین در افراد دیابتی نوع 2 گردید به نظر می رسد دریافت روزانه این مکملها در این بیماران در پیشگیری و درمان نفروپاتی سودمند باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم