• شیوع عفونتهای قارچی در بین کشتی گیران در باشگاههای کشتی در تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 473
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عفونتهای پوستی در باشگاههای ورزشی که ورزشکاران تماس مستقیم دارند، خصوصا باشگاههای کشتی به صورت یک مشکل چالش برانگیز در آمده است. گزارشهای رسیده از افزایش عفونتهای پوستی در کشتی گیران در سالهای اخیر نیاز توجه بیشتری نسبت به این مسئله را طلب می کند. عفونت قارچی بدن ورزشکاران اغلب توسط ترایکوفایتون تونسورانس ایجاد شده که میزان آن به مرحلۀ هشدار رسیده است. هدف از این بررسی تعیین میزان شیوع کچلی بدن ورزشکاران در باشگاه های کشتی در تهران، جهت کنترل عفونت می باشد.

    روش بررسی: این بررسی در بین کشتی گیران استان تهران از سال 1383 تا 1384 (به مدت 2سال) انجام گرفت. در این مدت در 612 مورد عفونت قارچی به اثبات رسید. آزمایشات قارچ شناسی انجام شده بر روی کشتی گیران شامل آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت از نمونه های حاصل از ضایعات بود. تشخیص نوع قارچ بر اساس خصوصیات ماکرو و میکروسکوپی کلنی ها انجام می گرفت.

    یافته ها: عامل اتیولوژیک اصلی عفونت در این بررسی ترایکوفاتیون تونسورانس (92.6%) بود. شایعترین ردۀ سنی مبتلا به عفونت تینه آ گلادیاتوروم را گروه سنی 20-10 سال (72.7%) و بعد از آن گروه سنی 30-21 سال (22.4%) تشکیل می دادند. بیشترین ورزشکاران مبتلا به عفونت قارچی آنهائی بودند که در باشگاههای ورزشی جنوب و جنوب شرقی تهران به تمرین کشتی می پرداختند. انتقال عفونت عمدتاً از طریق مستقیم و تماس پوست صورت گرفته بود.

    نتیجه گیری: با توجه به گرایش جوانان در کشور ما به ورزش کشتی این ورزش می تواند کشتی گیران را بطور مستقیم و غیرمستقیم در معرض آلودگی قارچی قرار دهد. تشخیص سریع و درمان مناسب عفونت درماتوفیتی و رعایت مسائل بهداشتی ورزشکاران جهت جلوگیری از کاهش و وقفه در تمرینات ورزشی و مسابقات ضروری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها