• تغییرات فشار خون و ارتباط آن با شاخصهای تن سنجی و بلوغ در طی روزه داری در دختران 8 تا 13 ساله تهرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 559
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی فشار خون دختران 8 تا 13 ساله تهرانی حین روزه داری ماه رمضان و بررسی عوامل مرتبط با آن و مشاهده تغییرات فشار خون مستقل از این عوامل انجام گرفت.

    روش بررسی: 337 دختر دانش آموز با میانگین سنی 10±1 سال بر مبنای چهار پایه تحصیلی سوم، چهارم، پنجم ابتدایی و اول راهنمایی طبقه بندی و به روش تصادفی انتخاب شدند. مطالعه در سه مرحله انجام گرفت. مرحله اول قبل از ماه رمضان و مراحل دوم و سوم در هفته های دوم و چهارم ماه رمضان به ترتیب در روزهای 26±2, 9±3 این ماه اجرا شد. در هر مراجعه فشار خون سیستولی، دیاستولی، فشار نبض و تعداد نبض به همراه شاخصهای آنتروپومتری اندازه گیری شدند. رشد موهای زهار و رشد پستان بر طبق مقیاس تانر (tanner) تعیین گردید و در مورد شروع قاعدگی نیز پرسش بعمل آمد.

    یافته ها: 283 دختر دانش آموز تا پایان مرحله سوم در مطالعه شرکت کردند. دختران در هفته دوم و چهارم ماه رمضان با احتساب روزه پیشواز به ترتیب 25±4, 9±3 روز، روزه گرفته بودند. تمامی شاخصهای تن سنجی آنان در هنگام روزه داری نسبت به قبل از رمضان اندکی کاهش یافته بود. فشار خون سیستولی در هفته دوم رمضان کاهش معنی دار داشت 102±11) در مقابل 99±11 میلی متر جیوه، (p<0.001 و در انتهای ماه به سطح اولیه بازگشت. فشارخون دیاستولی قبل از رمضان و در هفته دوم به ترتیب71±8, 70±9  میلی متر جیوه بود و در انتهای ماه بطور معنی دار نسبت به دو مرحله قبل تا 74±9 میلی متر جیوه افزایش یافت (p<0.001). فشارخون سیستولی و دیاستولی با اکثر شاخصهای تن سنجی همبستگی قوی داشتند. اکثر شاخصهای بلوغ نیز همبستگی مثبت و معنی دار با فشار خون داشتند. از میان متغیرهای فوق وزن قویترین همبستگی را با فشارخون سیستولی (r=0.48) و دیاستولی (r=0.40) داشت (p<0.001). آزمون رگرسیون خطی به روش پلکانی وزن را به عنوان بهترین متغیر پیشگویی کننده فشارخون معرفی کرد.

     

    نتیجه گیری: تغییرات فشارخون دختران 8 تا 13 ساله تهرانی حین روزه داری ماه رمضان در فصل پاییز در محدوده طبیعی و مستقل از تاثیر وزن آنان است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها