• بررسی چگونگی بیان ایزوفورم های pi3kدر سلول های دودمانی سرطان پروستات انسانی از نوع du145, pc3

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 537
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: دو دودمان سلولی از سرطان پروستات، du145, pc3، بسیار متاستاتیک هستند ولی از نظر بیان ژن سرکوب گر pten(phosphatase and tensin homolog) مشابه نیستند، سلول های pten ,du145 را بیان می کنند ولی سلول های  pc-3فاقد ژن  pten هستند. محصول ژن pten عملکرد pi3k (phosphoinositide-3 kinase) را بی اثر می سازد. بیان افزایش یافته ژنpi3k  موجب تخریب غشای پایه، نوزایی عروق و مهاجرت سلولی می گردد. هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه الگوی بیان ایزوفورم هایpi3k  بین این دو نوع دودمان سلولی جهت یافتن دلیلی برای قدرت بالای متاستازی سلول های du145 بوده است.

    مواد و روش ها: محتوای rna کل از هر دو نوع سلول استخراج گردید و mrna مربوط به ایزوفورم های pi3k به وسیله روش rt-pcr با آنزیم های مختلف رونویسی معکوس و در شرایط متفاوت انکوباسیون بررسی گردید. 

    نتایج: داده ها نشان دادند هر دو نوع سلول زیرواحد کاتالیتیک p110α و پروتئین p85 را از دسته ia، ایزوفورم pi3k-c2 را از دسته vps34p, ii را از دسته iii خانواده ایزوفورم های pi3k بیان می کنند ولی از نظر نوع ایزوفورم های بررسی شده بین دو نوع سلول تفاوتی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: از آنجا که برای سلول های du145 در مقایسه با سلول های pc3 در الگوی بیان ایزوفورم های pi3k اختلافی مشاهده نشد، پیشنهاد می گردد به وسیله روش های کمی مقدار بیان هر یک از ایزوفورم ها تعیین شود. بدیهی است مشاهده هر گونه اختلاف در مقدار بیان ژن های تعیین شده می تواند به نوعی با قدرت تهاجمی سلول مرتبط باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم