• اثر توام چربی های اشباع و کلسترول دریافتی بر لیپیدهای سرم در ساکنین منطقه 13 تهران: طرح قند و لیپید تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: اثرات برهم کنشی (interaction) بین ترکیب اسید چرب اشباع و کلسترول رژیم غذائی از نظر پاسخ لیپوپروتئینی پلاسما کمتر شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر توأم اسیدهای چرب اشباع و کلسترول دریافتی بر لیپیدهای سرم در جامعه شهری تهران صورت گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه، 443 فرد بزرگ تر از 18 سال (171 مرد و 272 زن) ساکن شهر تهران شرکت داشتند. دریافت های غذائی معمول فرد، با استفاده از پرسش نامه های 24 ساعت یادآمد خوراک برای 2 روز ارزیابی شد. افراد مورد مطالعه برحسب دریافت چربی اشباع و کلسترول (هر یک با دو سطح طبیعی و بالا) در 4 گروه رده بندی شدند. ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای وابسته (کلسترول تام، تری گلیسرید، کلسترول ldl، کلسترول (hdl و متغیرهای مستقل (دریافت انرژی، کربوهیدرات، فیبر، چربی کل، چربی اشباع، کلسترول) بدست آمد. بر اساس این ضرایب، سن، جنس و نمایه توده بدن (bmi)به عنوان متغیرهای مداخله گر تعیین شدند. جهت بررسی اثر اصلی چربی اشباع و کلسترول دریافتی و نیز اثر متقابل این دو متغیر بر لیپیدهای سرم از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد.

    یافته ها: میانگین انرژی و چربی دریافتی در افرادی که چربی اشباع و کلسترول دریافتی آنها طبیعی بود، کاهش معنی داری نسبت به افرادی که چربی اشباع و کلسترول دریافتی بالا داشتند، نشان داد (p<0.01).

    میانگین کلسترول کل و کلسترول hdl سرم در افرادی که چربی اشباع دریافتی آنها طبیعی بود کمتر از افرادی بود که چربی اشباع دریافتی بالا داشتند. پس از تعدیل نسبت به عوامل مداخله گر، میانگین hdl سرم در افرادی که کلسترول دریافتی طبیعی داشتند، کمتر از افرادی بود که کلسترول دریافتی آنها بالا بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که چربی اشباع و کلسترول دریافتی و اثر متقابل آنها بر تری گلیسرید، کلسترول کل و کلسترول ldl پلاسما مؤثر نبوده و تنها میزان کلسترول دریافتی بر کلسترول hdl پلاسما مؤثر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها