• مدل های خطی در پیش بینی وزن و قد نوزادان در هنگام تولد براساس سطح فریتین سرم مادران باردار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 510
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: کم خونی ناشی از فقر آهن در خانم های حامله می تواند تاثیر منفی بر سلامتی نوزاد داشته باشد. با توجه به گزارشات متناقضی که در ارتباط با تاثیر فقر آهن مادران باردار بر وزن نوزادان آنها وجود دارد، این ارتباط مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: به طور تصادفی 120 مادر باردار در طول یک دوره 3 ماهه از تنها زایشگاه شهرستان رفسنجان مورد مطالعه قرار گرفتند. پس ازکسب رضایت، یک نمونه خون در 24 ساعت قبل از زایمان از مادران گرفته و سطح فریتین سرم آنها اندازه گیری شد. بلافاصله پس از زایمان، قد و وزن نوزادان به طور دقیق اندازه گیری شد.از آزمون های پارامتریک (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) و غیرپارامتریک (کای دو و من- ویتنی (u برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: سن مادر، جنس نوزاد، طول دوره حاملگی هیچ تاثیری بر وزن و قد نوزادان نداشت. ارتباطی بین این متغیرها و سطح فریتین سرم مادران وجود نداشت. همبستگی آماری معنی داری بین سطح فریتین سرم مادران و وزن نوزادان آنها (r=0.434, p<0.0005) و نیز بین سطح فریتین سرم مادران و قد نوزادان آنها (r=0.396, p<0.0005) وجود داشت.

    نتیجه گیری: امکان پیشگویی وزن و قد نوزادان درهنگام تولد بر اساس سطح فریتین سرم مادران باردار در 24 ساعت قبل از زایمان نشانگر اهمیت وجود میزان کافی آهن در بدن مادر باردار می باشد. توجه بیش از پیش به وضع تغذیه و کنترل سطح آهن سرم مادران باردار در تامین سلامتی نوزادان آنها بسیار موثر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها