• بررسی عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد شهر تهران در حیطه درمان، بر اساس الگوی جهانی مالکوم بالدریج در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 804
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در دنیای پرتحول و پررقابت امروزی، توجه به کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن از جمله عوامل تعیین کننده در تحقق برنامه های توسعه ای و رقابتی به شمار می آیند. ارزیابی عملکرد روشی جامع نگر بوده که کلیه عوامل درگیر در کار سازمان را تحت مدیریت قرار می دهد تا در نهایت عملکرد مطلوبی به دست آید. لذا این تحقیق در سال 1386 در بیمارستان هاشمی نژاد تهران انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی با استفاده از چک لیست استاندارد الگوی جهانی مالکوم بالدریج، عملکرد بیمارستان شهید هاشمی نژاد توسط مصاحبه با مدیران ارشد بیمارستان، مشاهده مستندات و تکمیل چک لیست های مربوطه ارزیابی شد و درصد امتیاز کسب شده از کل امتیاز 7 معیار مربوطه ارائه گردید.

    یافته ها: این بیمارستان از مجموع 1000 امتیاز کل این الگو، 426 (42.6 درصد) امتیاز را کسب کرد. از این 426 امتیاز، 46 امتیاز (38 درصد حداکثر امتیاز ممکن) مربوط به معیار رهبری، 38 امتیاز (44 درصد) مربوط به معیار برنامه ریزی استراتژیک، 41 امتیاز (50 درصد) مربوط به معیار تمرکز بر بیماران و سایر مشتریان،40 امتیاز (44 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و مدیریت اطلاعات، 43 امتیاز (51 درصد) مربوط به تمرکز بر کارکنان، 33 امتیاز (39 درصد) مربوط به مدیریت فرآیند و 185 امتیاز (41 درصد) مربوط به معیار نتایج عملکرد سازمانی بود.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه عملکرد این بیمارستان در رده متوسط قرار می گیرد، توجه هر چه بیشتر به مدیریت درمان در این بیمارستان الزامی است. لذا، تدوین برنامه ای کارا و اثربخش جهت ارتقاء عملکرد در این بیمارستان ضروری است. در ضمن به نظر می رسد، الگوی بالدریج، می تواند به عنوان الگویی جامع برای ارزیابی عملکرد موسسات درمانی مورد استفاده قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها