• ابزارهای اندازه گیری وضعیت سلامت و کیفیت زندگی سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 698
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در قرن حاضر با توجه به موفقیت اقدامات بهداشتی-درمانی در تغییر الگوی بیماری ها، جمعیت سالمند دنیا بویژه در کشورهای رو به توسعه از قبیل ایران بیشترین نرخ رشد را داشته است. بنابراین حفظ و ارتقاء سلامت وکیفیت زندگی سالمندان به عنوان یک گروه جمعیتی آسیب پذیر بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و معرفی ابزارهای اندازه گیری وضعیت سلامت و کیفیت زندگی سالمندان انجام شد.

    روش بررسی: با استفاده از کلید واژه های کیفیت زندگی و سلامت سالمندان جستجوی جامعی بدون محدودیت در سال انتشار مقالات در پایگاه های اطلاعاتی مدلاین، سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع در دسترس انجام شد. با مطالعه این مقالات، ابزارهای سنجش وضعیت سلامت و کیفیت زندگی سالمندان شناسایی گردید و ابزارهای رایج مورد استفاده معرفی و در مورد آنها بحث شد.

    یافته ها: بر اساس کلید واژه های جستجوی مطالعه حاضر، 5186 مقاله بدست آمد که 91 مقاله بطور مستقیم در ارتباط با اندازه گیری وضعیت سلامت و کیفیت زندگی سالمندان بودند. بیشترین ابزارهای مورد استفاده به ترتیب فرم کوتاه 36 (49 درصد)، فرم کوتاه 12 (7 درصد)، نیمرخ سلامت ناتینگهام (6 درصد)، نیمرخ اثر ناخوشی (4 درصد) و پرسشنامه وضعیت سلامت 12 عبارتی (4 درصد) بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به ویژگی های خاص سالمندان و استفاده از ابزارهای عمومی اندازه گیری وضعیت سلامت و کیفیت زندگی، نیاز به وجود ابزارهای اندازه گیری خاص سالمندان با حساسیت و دقت بیشتر و اعتبار و پایایی مناسب تر ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها