• بررسی تاثیر فاکتورهای بالینی، هماتولوژیک و ایمونوفنوتایپینگ بر پیش آگهی مبتلایان به لوسمی پرومیلوسیتیک حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 747
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: لَوسمی پرومیلوسیتیک حاد (apl=acute promyelocytic leukemia) زیرگروهی از لوسمی حاد میلوئیدی است که با کوآگولوپاتی و درمان متفاوت از سایر لوسمی های حاد متمایز است. بیماری با مرفولوژی سلولی و ایمنوفنوتیپ خاص مشخص می شود. این بررسی به منظور تأثیر فاکتورهای سیتولوژیک، بالینی، بیولوژیک و بخصوص تظاهر cd34 انجام شد.

    روش بررسی: در یک بررسی توصیفی گذشته نگر، پرونده 60 بیمار مبتلا به apl بررسی شد که فقط پرونده 42 بیمار حاوی پانل فلوسیتومتری مورد نظر بود. اطلاعات لازمه با استفاده از آزمونهای کای دو و تست t و با نرم افزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میزان بهبودی کامل (complete remission=cr) و بقا بدون بیماری(disease free survival=dfs) با سن، جنس، تعداد گلبولهای سفید، میزان هموگلوبین، تعداد پلاکت، پورپورا، وجود یا عدم وجود cd34 و درصد بلاست مغز استخوان ارتباط معنی داری نداشت. همچنین بین وجود cd34 و مرفولوژی، سن، جنس، تعداد گلبولهای سفید، تعداد پلاکت، درصد بلاست مغز استخوان و پورپورا ارتباطی مشاهده نشد. بیماران cd34(+) کم خونی شدیدتری (5.8±1.08) در مقایسه با (8.5±0.3) cd34(-) داشتند (p<0.02).

    نتیجه گیری: علیرغم تاثیر فاکتورهای پروگنوستیک شناخته شده در پیش آگهی apl، نتایج این مطالعه در اغلب موارد با منابع همسو نبوده و این ذهنیت را تداعی می کند که در مورد apl در جمعیت ایرانی معیارهای پیش آگهی متفاوتی وجود دارد. عدم حصول cr در هر چهار بیمار مبتلا به apl با cd34(+) را می توان دلیل پیش آگهی بد این بیماری دانست که نیازمند مطالعات وسیعتری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم