• زمان انتظار ارائه خدمات اورژانس در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر در بهینه سازی و ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس، بررسی گردش کار و زمان توقف بیماران در اورژانس می باشد. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه زمان های انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی در بخش اورژانس از زمان ورود بیمار تا خروج از این بخش بود.

    روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس فرم "زمان سنجی گردش کار خدمات اورژانس" وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی طراحی شده بود، اطلاعات 249 مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم و بیمارستان فیروز آبادی تهران، از 18 آذر تا اول دی ماه 1386 به صورت پیوسته و به مدت یک هفته در هر بیمارستان از زمان ورود به اورژانس تا ترخیص جمع آوری و زمان های انتظار برای دریافت خدمات تشخیص و درمانی بررسی شد.

    یافته ها: میانگین کل مدت اقامت بیمار در بخش اورژانس 283.6 دقیقه بود که میانگین این زمان در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (346.3 دقیقه) بسیار طولانی تر از بیمارستان فیروزآبادی (229.5 دقیقه) بود. میانگین کلی فاصله زمانی ورود بیمار تا اولین ویزیت پزشک 13.1 دقیقه و میانگین کلی فاصله زمانی اولین ویزیت تا انجام اولین اقدام درمانی 105.3 دقیقه بود. میانگین کلی فاصله زمانی صدور دستور ترخیص توسط پزشک تا خروج بیمار از بخش اورژانس 49.3 دقیقه بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد زمان انتظار ارائه خدمات در بیمارستان های مورد بررسی طولانی می باشد، لذا بازنگری و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمت به بیمار در بخش اورژانس و همچنین آموزش به ارائه دهندگان خدمات ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها