• بررسی ویژگی های دموگرافیک، بیماری و درمان در بیماران مبتلا به حمله اول سایکوز در بیمارستان طالقانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 550
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در سال های اخیر، تحقیقات زیادی بر روی بیماران مراجعه کننده با سایکوز بار اول انجام شده است. اهمیت این مسأله، در پیشگیری، جلوگیری از مزمن شدن بیماری و عواقب آن می باشد. با توجه به عدم انجام مطالعه مشابه در ایران و تفاوت مسایل فرهنگی و درمانی بیماران مبتلا به اختلالات روانی در ایران، شناخت عوامل دموگراف یک و روند درمانی این بیماران، می تواند در برنامه ریزی و انتخاب درمان استاندارد کمک کند. هدف از این مطالعه، تعیین خصوصیات بیماران حمله اول سایکوز که به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده اند، بود.

    روش بررسی: این تحقیق به روش مطالعه داده های موجود انجام گرفت. پرونده های بیماران بستری در بخش روان پزشکی بیمارستان طالقانی از سال 1379 لغایت 1383 بررسی شده و پرونده بیمارانی که برای بار اول با حمله اول سایکوز بستری شده بودند، انتخاب گردید.پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، سابقه بیماری و درمان بر اساس متغیرهای شناخته شده جهت درمان استاندارد، تهیه و تکمیل گردید. از نرم افزار spss و آزمون های تی و مجذور کا برای تحلیل داده ها استفاده گردید.

    یافته ها: از 75 بیمار مبتلا به سایکوز بار اول، 64% مرد و 36% زن بودند. طیف سنی بیماران بین 17 تا 72 سال (میانگین 31.3 و نما 21 سال) بود. 46.7% بیماران متأهل بودند. 33.3% موارد، افکار جدی خودکشی یا اقدام به آن داشته اند. 24% بیماران مصرف مواد را گزارش نمودند. سه تشخیص شایع در بستری اول به ترتیب اختلال دو قطبی (32%)، دیگر سایکوزها (29.3%) و اسکیزوفرنیا (14.7%) بودند. 80% بیماران، داروی ضد سایکوز سنتی دریافت کرده بودند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که از لحاظ متغیرهای دموگرافیک و برنامه درمان بیماران سایکوز بار اول، تفاوت هایی بین بیماران ایرانی و بیماران گزارش شده در پژوهش های خارجی وجود دارد. براساس تفاوت های مشاهده شده تهیه یک طرح استاندارد، جهت درمان دارویی و غیردارویی برای اجرا، ضروری به نظر می رسد. با توجه به نقایص موجود در پرونده ها، انجام یک پژوهش آینده نگر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها