• اعتبارسنجی نمایه ساده تفاضل وزن از قد برای غربالگری کم وزنی، وزن طبیعی و چاقی در بزرگسالان جامعه شهری تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 559
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در حال حاضر، نمایه توده بدن (body mass index= bmi) رایج ترین نمایه برای ارزیابی وضعیت وزنی بزرگسالان در سطح فرد و جامعه است. در عین حال، محاسبه آن بدون استفاده از ماشین حساب مشکل و وقت گیر است. هدف از این مطالعه، اعتبارسنجی نمایه جدید و ساده تفاضل وزن از قد (height weight difference index = hwdi) برای غربالگری کم وزنی، وزن طبیعی و چاقی بود.

    روش بررسی: برای انجام این مطالعه مقطعی، داده های وزن و قد 10723 بزرگسال ( 4555 مرد، 6168 زن) 18 تا 70 سال مربوط به مطالعه آینده نگر قند و لیپید تهران استفاده شد. bmi با تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مربع قد (بر حسب متر) و hwdi از قد (بر حسب سانتی متر) منهای وزن (بر حسب کیلوگرم) محاسبه شد. برای به دست آوردن فرمول پیش بینی وضعیت وزنی بوسیله hwdi از bmi از رگرسیون خطی و بمنظور تعیین توافق بین این دو نمایه، از آماره kappa استفاده شد.

    یافته ها: بین hwdi, bmi، ارتباط معکوس قوی و معنی دار (r=-0.98, p<0.0001) دیده شد و بر اساس معادله بدست آمده (hwdi=163.4-2.67*bmi) فواصل تعیین وضعیت وزنی بوسیله hwdi بر اساس استانداردهای کنونی bmi بدست آمد.hwdi  برای پیش بینی چاقی و درجات مختلف آن، حساسیت و ویژگی بالایی داشت و مقدار آماره kappa، توافق عالی بین bmi, hwdi را نشان داد. ویژگی hwdi برای مجموع افراد لاغر نیز بالا بود اما حساسیت و kappa در پیش بینی درجه های 1 و 2 لاغری پائین بود؛ هر چند در مورد درجه 3 لاغری، حساسیت بالایی دیده شد، اما kappa در مورد این وضعیت تغذیه ای نیز پائین بود. حساسیت و ویژگی داده های لاغری هنگامی که بصورت مجموع در نظر گرفته شد، بالا بود و kappa  توافق خوبی را نشان داد.

    نتیجه گیری: hwdi می تواند به عنوان نمایه آسان و کاربردی در تعیین درجه های مختلف چاقی و وضعیت وزنی طبیعی بکار رود. افزون برآن می تواند بطور کلی لاغری را شناسایی کند، اما در تفکیک درجات مختلف آن توانایی بالایی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها