• بررسی تکثیر تک یاخته کریپتوسپوریدیوم در موشهای c57b1.6, balb.c ایمنی سرکوب شده به منظور مدل سازی کریپتوسپوریدیوزیس در نقص ایمنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کریپتوسپوریدیوم یک انگل کوکسیدیایی تک سلولی اجباری است که باعث بیماری کریپتوسپوریدیوزیس می شود. با توجه به وفور این بیماری در مبتلایان به نقص ایمنی و شیوع آن در مبتلایان به اسهال در ایران، اهمیت این انگل بیش از پیش آشکار می شود. بررسی این بیماری در مدلهای حیوانی با ایمنی سرکوب شده می تواند ما را در شناخت و کنترل آن یاری کند.

    مواد و روشها: نمونه های مدفوع آلوده از انسان و دام جمع آوری شد. سپس ااسیست های آن جداسازی و با روش شناورسازی سوکروز تغلیظ شدند. موشهای c57b1.6, balb.c برای این مطالعه در نظر گرفته شدند. دگزامتازون بعنوان داروی سرکوب کننده ایمنی بصورت داخل صفاقی تزریق شد و پس از تایید سرکوب ایمنی با روش کشت لنفوسیتی، ااسیست های کریپتوسپوریدیوم بصورت خوراکی تلقیح شدند. پس از اثبات آلودگی، حیوانات را با روشهای انسانی کشته و اندامهای هدف (کبد، طحال، ریه و روده) جداسازی و پس از تهیه برش و رنگ آمیزی بافتی به روش هماتوکسیلین ائوزین جهت مطالعات هیستوپاتولوژیک مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: بررسی کشت لنفوسیتی موشها نشان داد ایمنی در موشهای c57b1.6 به میزان بیشتری نسبت به موشهای balb.c سرکوب شده است، بطوری که 80% موشهای c57b1.6 پس از سرکوب سیستم ایمنی و تلقیح انگل، آلوده شده و 40% آنها پس از تلقیح انگل مردند. در حالی که فقط 20% موشهای balb.c آلوده شدند و همه آنها تا پایان آزمایش زنده ماندند. همچنین هیچگونه تغییرات هیستوپاتولوژیک در گسترشهای مربوط به اندامهای هدف در گروه آزمون نسبت به گروههای شاهد و سالم مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نخستین گزارش از آلودگی تجربی کریپتوسپوریدیوم، تکثیر انگل و شبیه سازی کریپتوسپوریدیوزیس در نقص ایمنی در مدل حیوانات آزمایشگاهی در ایران است. موشهای c57b1.6 نسبت به balb.c در آلودگی به کریپتوسپوریدیوزیس حساسیت بیشتری نشان دادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها