• بررسی فراوانی آنزیم β- لاکتاماز و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی در باکتری های پاتوژن جداسازی شده از سطوح کم تماس و پرتماس بیمارستان الزهرای اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سطوح بیمارستان منابع بالقوه ای جهت حفظ و نگهداری باکتری های بیماریزا محسوب می شوند به طوریکه کاهش باکتری ها در سطوح بیمارستان منجر به اختلال در زنجیره عفونت و کنترل عفونتهای بیمارستانی می گردد. آنتی بیوتیک های خانواده لاکتام از اهمیت ویژه ای در درمان بیماریها برخوردار هستند. شیوع لاکتاماز در باکتری های بیماریزا منجر به اختلال در روند درمان می گردد. این پژوهش با هدف بررسی شیوع آنزیم  -βلاکتاماز و الگوی آنتی بیوگرام در باکتری های بیماریزای جداسازی شده از سطوح بیمارستان صورت گرفته است.

    مواد و روش ها:این مطالعه تجربی در سالهای 1386-1384 در بیمارستان فو ق تخصصی الزهرا در اصفهان روی 194 باکتری جداسازی شده از سطوح مختلف انجام گرفت. نمونه ها با استفاده از سوآب و محیط  (nutrient broth) nb از سطوح کم تماس و پرتماس جمع آوری گردیدند. شناسایی باکتری ها بر اساس روشهای میکروبیولوژیک، بررسی تولید لاکتاماز با روش اسیدومتریک و بررسی الگوی آنتی بیوگرام با روش کربی بائر انجام گرفت.

    یافته ها: از 194 باکتری جداسازی شده از سطوح بیمارستان، گونه های استافیلوکوکوس 55%، باسیلوس اعضاء خانواده انتروباکتریاسه 9.8%، گونه های پسودوموناس 3.9%، سایر باسیل های گرم منفی 4.5% و گونه های استرپتوکوکوس 0.5% را به خود اختصاص دادند و 61.5% از باکتری های مورد بررسی مولد آنزیم –βلاکتاماز بودند. بر اساس نتایج آنتی بیوگرام به ترتیب بیشترین و کمترین مقاومت باکتری های مورد بررسی در برابر آنتی بیوتیک های پنی سیلین و جنتامایسین بود.

    نتیجه گیری: شیوع گسترده آنزیم لاکتاماز در باکتری های مورد بررسی به دلیل وفور پراکندگی باکتری ها در سطوح بیمارستان و در نتیجه تسهیل انتشار ژن های مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در باکتری ها است. ارتقاء کیفی مواد ضدعفونی کننده در بیمارستان ها و کنترل تردد افراد، منجر به کنترل عفونتهای بیمارستانی مقاوم در برابر آنت یبیوتیک ها می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها