• بررسی فراوانی تظاهرات پوستی در 1135 بیمار دیابتی نوع دو در شهر تهران و ارتباط آن با عوارض میکروواسکولر دیابت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 490
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماران دیابتی از انواع وسیعی از ضایعات پوستی رنج می برند و مطالعات قبلی شیوع های متفاوتی را گزارش کرده اند. مطالعه کنونی فراوانی تظاهرات پوستی را در 1135 بیمار دیابتی نوع 2 و ارتباط آن با عوارض میکروواسکولر را بررسی کرده است.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 1135 بیمار دیابتی نوع 2 که به طور مستمر به انجمن دیابت ایران و برخی از کلینیک های پوست و درمانگاههای غدد مراجعه کردند از نظر تظاهرات پوستی تحت معاینه کامل قرار گرفتند و در موارد لازم کشت، اسمیر و بیوپسی به عمل آمد. فشارخون، قد و وزن اندازه گیری شد و وجود نوروپاتی به روشmichigan neuropathy screening instrument  ارزیابی شد. بررسی رتینوپاتی توسط متخصص چشم انجام گردید. از کلیه بیماران hba1c, fbs و آلبومینوری سنجیده شد.

    یافته ها: در این مطالعه 1135 بیمار دیابتی شامل 516 مرد (45%) مرد و 619 زن (55%) با میانگین سنی 54±11 سال و میانگین مدت زمان ابتلا به دیابت 9±7 سال وارد شدند. شیوع تظاهرات پوستی 64% بود. میانگین سنی، مدت زمان ابتلا به دیابت، رتینوپاتی و نوروپاتی در بیمارانی که ضایعه پوستی داشتند به طور معنی داری بالاتر بود. شایعترین تظاهر پوستی منفرد درموپاتی دیابتی، با شیوع 32.3% بود ولی مجموعه عفونتهای پوستی در 41.5% بیماران دیده شد. آکانتوزیس نیگریکانس شیوع 26.4% داشت.

    نتیجه گیری: شیوع ضایعات پوستی در بیماران نوع دو دیابت بالاست. برخی از آنها مؤید وجود عوارض میکروواسکولر و برخی موید عدم کنترل مناسب قند خون هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم