• بررسی عفونت های درماتوفیتی و عوامل ایجادکننده آنها در کودکان مراجعه کننده به انستیتو پاستور ایران در سال های 1384 و 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عفونت های قارچی پوست یک مشکل بهداشت عمومی محسوب می شوند. عفونت های قارچی سر (کچلی سر) شایع ترین عفونت قارچی در کودکان، سالهاست که به صورت یک مشکل مهم بهداشتی در اغلب نقاط دنیا شناخته شده است. هدف از این بررسی، تعیین میزان شیوع عفونت های قارچی درماتوفیتی و شناسایی عوامل ایجادکننده درماتوفیتوزیس و سایر فاکتورهای مستعدکننده در کودکان در تهران می باشد.

    روش بررسی: تحقیق، به روش مطالعه توصیفی انجام گرفت. در مدت دو سال (85-1384)، تعداد 984 کودک در سنین 2 ماه تا 14 سال که همگی دارای مشکلات پوستی و مشکوک به عفونت قارچی بودند، به بخش قارچ شناسی انستیتو پاستور ایران ارجاع داده شدند. نمونه های بیماران به روش آزمایش مستقیم و کشت و تعیین نوع قارچ ایجادکننده عفونت مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: در این بررسی، در 264 مورد عفونت قارچی به تأیید رسید، که 182 نفر از بیماران پسر و 82 نفر دختر بودند. میزان کچلی بدن، 51.7% و کچلی سر، 36.9% در جمعیت مورد آزمایش بود. بیشترین قارچ آلوده کننده در این بررسی، ترایکوفایتون تونسورانس (44%) و بعد از، آن ترایکوفایتون وروکوزوم (19.6%)، اپیدرموفایتون فلوکوزوم (10.5%)، میکروسپوروم کانیس (6.75%)، ترایکوفایتون ویولاسیوم (6.75%)، ترایکوفایتون روبروم (4.8%)، ترایکوفایتون منتاگروفایتیس (4.8%) و ترایکوفایتون شوئن لایینی (2.8%) بود. عفونت در بین پسرها (69%) بیش از دخترها (31%) مشاهده شد. در این بررسی، 19.7% از بیماران کشتی گیر بودند و در باشگاه های کشتی در تهران به تمرین می پرداختند.

    نتیجه گیری: این بررسی، مشاهدات سال های اخیر مبنی بر افزایش عفونت ناشی از ترایکوفایتون تونسورانس را در بین کودکان تأیید نمود. به نظر می رسد برای کنترل عفونت، تلاش ما بایستی بر روی پیشگیری متمرکز گردد. کنترل عفونت، بهداشت عمومی و بهداشت شخصی در کاهش خطر درماتوفیتوزیس نقش مهمی دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها