• مقایسه دو آزمون score, ost برای برآورد پوکی استخوان در زنان یائسه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 450
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عوامل متعددی می توانند در پیشگویی احتمال پوکی استخوان و تصمیم گیری برای انجام تراکم سنجی اثرگذار باشند؛ بر مبنای این عوامل روشهایی شامل orai, ost, score و غیره جهت تعیین خطر ابداع شدند.در این مطالعه دو روش ost, score جهت تعیین احتمال پوکی استخوان با یکدیگر مقایسه شدند.

    مواد و روشها: این تحقیق به روش تشخیصی در بیمارستان لقمان در سال 1387 روی 210 خانم یائسه انجام شد. پس از محاسبه score, ost، تراکم سنجی انجام شد و موارد پوکی استخوان ( (t-score≤-2.5 و در معرض خطر ((t-score≤-2 مجزا شدند. حساسیت، ویژگی، نسبت درست نمایی (lr)، صحت تست ها و سطح زیر نمودار این دو گروه محاسبه شدند. همچنین npv, ppv هر یک از این روشها نسبت به نتایج bmd تعیین و در نهایت fp, fn, tn, tp آنها با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سن افراد، 57.3 سال بود. 43 نفر (20.3%) مبتلا به پوکی استخوان و 88 نفر (41.7%) در معرض خطر بودند. مقادیر npv, ppv برای آزمون ost به ترتیب 39.2% و 91.6% و برای آزمون score به ترتیب 34.2 و 97.8 بود. موارد صحیح و ناصحیح دو روش مشابه بودند score. (p<0.4)، دارای بالاترین حساسیت در هر دو گروه پوکی استخوان و در معرض خطر بود (به ترتیب 95% و 88.2%) و همچنین بالاترین ارزش اخباری منفی و نسبت شانس تشخیصی (diagnostic odds ratio) را داشت.ost  دارای بیشترین ویژگی در هر دو گروه بود (71.4% و 75.4%) و نیز بالاترین نسبت درست نمایی را داشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که این دو آزمون اختلاف معنی داری در پیشگویی پوکی استخوان با یکدیگر نداشتندost . با ویژگی و نسبت درست نمایی بالاتر می تواند در تفکیک افراد بیمار مؤثرتر باشد و score با حساسیت بیشتر و ارزش اخباری منفی و صحت، ارزش در تفکیک افراد غیر بیمار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها