• مقایسه اثر درمانی کلاریترومایسین xl و کوآموکسی کلاو در درمان سینوزیت مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 778
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سینوزیت مزمن یکی از بیماری های شایع بوده و سالانه حدود 30 میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا می شوند؛ به نحوی که هزینه درمان آن به حدود 60 میلیون دلار در سال می رسد. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر کلاریترومایسین xl و کوآموکسی کلاو بر درمان سینوزیت مزمن باکتریال است.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی، 59 بیمار با متوسط سن 28 سال که مبتلا به سینوزیت مزمن ثابت شده (از نظر بالینی و تصوی ربرداری) بودند، در دو گروه تحت درمان با کلاریترومایسین xl و کوآموکسی کلاو قرار گرفتند و نتایج درمانی و عوارض داروها، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها:از 59 بیمار، 62.7% مرد و 37.3% زن بودند. در پایان درمان، درصد موفقیت بالینی برای کوآموکسی کلاو و کلاریترومایسین xl تقریباً یکسان بود؛ ولی در مورد بهبود علایم سی تی اسکن، کلاریترومایسین xl مؤثرتر از کوآموکسی کلاو بود (53% در مقابل 29%). عوارض دارویی در هر دو گروه، عمدتاً گوارشی بوده و تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند.

    نتیجه گیری: کلاریترومایسین xl و کوآموکسی کلاو، هر دو در بهبود کلینیکی سینوزیت مزمن، مؤثر بوده و از نظر میزان تأثیر با یکدیگر مشابه بودند؛ ولی در بهبود علایم سی تی اسکن، کلاریترومایسین xl مؤثرتر از کوآموکسی کلاو بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها