• مقایسه نتایج آنژیوپلاستی اورژانس کرونری با ترمبولیتیک تراپی در مبتلایان به انفارکتوس حاد میوکارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: رواسکولاریزاسیون سریع، هدف اصلی درمان بیماران با انفارکتوس حاد میوکارد (mi) است که طی چندین سال گذشته با روش (primary- percutaneous coronary intervention) p-pci انجام می گیرد. با توجه به این که ترومبولیتیک تراپی در بسیاری از مراکز کشور به دلیل عدم امکان آنژیوپلاستی انجام می گیرد، هدف از این مطالعه بررسی نتایج این دو روش، در مراکز دانشگاهی کشور است.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش همگروهی انجام گرفت. تشخیص بیماری با روش استاندارد انجام شد و ترومبولیتیک تراپی و p-pci, (tt) طبق روشهای استاندارد انجام شد. بیماران دو گروه همسان سازی شدند و بعد از درمان، در مدت بستری پیگیری شدند و تأثیر روش های درمانی با بررسی میزان st, ejection fraction (ef) رزولوشن بیش از 50% و میزان عوارض در دو گروه مقایسه گردید. محل انفارکتوس میوکارد با نتیجه درمان در دو گروه، مقایسه شد.

    یافته ها: تحقیق در 287 بیمار شامل 144 بیمار در گروه 143, tt نفر در گروه p-pci انجام شد. میزان ef در گروه 43.8±11.9 tt و در گروه st, (p<0.2) 42.1±9.8 p-pci رزولوشن بیش از 50% در گروه tt برابر 66.7% و در گروه p-pci برابر 88.6% بود (p<0.02). میزان عوارض در دو گروه مشابه بود. نتایج بر اساس محل mi نیز مشابه بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که p-pci مؤثرتر از tt در درمان بیماران مبتلا به st elevation myocardial infarction (stemi) باشد و بنابراین بررسی یک تحقیق کارآزمایی بالینی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها