• آگاهی و نگرش دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهرستان پاکدشت نسبت به ایدز در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عفونت با hiv/aids یک عامل مختل کننده سلامت در تمام دنیا است و روند آن نیز در ایران رو به رشد است. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان نسبت به ایدز در سال 1382 در شهر پاکدشت انجام گرفت.

    روش بررسی: 655 دانش آموز (404 دختر و 251 پسر) از 10 مرکز پیش دانشگاهی شهر پاکدشت در مطالعه شرکت کردند. با استفاده از یک پرسشنامه بی نام و خودایفا، سطح آگاهی با 40 عبارت "صحیح، غلط و نمی دانم"،و نگرش با 16 عبارت پنج گزینه ای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. 7 سئوال به مشخصات دموگرافیک دانش آموزان (سن، جنس و رشته تحصیلی)، منابع کسب آگاهی، کفایت اطلاعات، نیاز به آموزش بیشتر و سن مناسب آن اختصاص داشت.

    یافته ها: نگرش دانش آموزان نسبت به ایدز مثبت بود. آگاهی عمومی 45.5% دانش آموزان خوب (پاسخ صحیح به بیش از 75% سئوالات)، 45.2% نسبی (پاسخ صحیح به 50 تا 74 درصد سئوالات) و 9.3% ضعیف (پاسخ صحیح به کمتر از 25 % سئوالات) بود. با این حال آگاهی در مورد تماس جنسی دهانی، انتقال بیماری در تماس جنسی با غیر همجنس و نقش کاندوم در پیشگیری از بیماری پائین بود. تلویزیون مهمترین منبع کسب آگاهی ذکر شده بود و 90% دانش آموزان خود را نیازمند آموزش بیشتر می دانستند.

    نتیجه گیری: کاستیهای موجود در آگاهی می تواند درصد زیادی از دانش آموزان را در معرض آلودگی و ابتلا به ایدز قرار دهد. بنابراین توصیه می شود در مطالعات بعدی ابتدا شناخت از کاندوم و سپس نقش آن مورد توجه قرار گیرد و برنامه های آموزشی همگانی در آستانه سنین بلوغ بطور واضح از همه رسانه ها بخصوص تلویزیون پخش شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم