• بررسی شیوع هپاتیت c, b در کودکان خیابانی شهر تهران از فروردین تا شهریور 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 382
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: از مهمترین مسائلی که کودکان خیابانی با آن مواجه هستند، مشکلات بهداشتی است. بسیاری از این کودکان دچار سوءتغذیه، کم خونی، بیماری های تنفسی، بیماری های گوارشی، بیماری های پوستی و بیماری های عفونی اکتسابی مانند هپاتیت، ایدز و سل می باشند. با توجه به تاکید بر انجام واکسیناسیون گروه های پرخطر، شناسایی این گروه ها اهمیت بسیاری دارد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 203 کودک خیابانی که از سطح شهر تهران جمع آوری و در مراکز نگهداری از کودکان خیابانی سازمان بهزیستی مستقر شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از معاینه بالینی توسط پزشک متخصص اطفال، پرسش نامه ای برای هر کودک تکمیل و از هر یک 3 سی سی خون گرفته شد. با استفاده از روش الایزا hbc-ab, hbs-ag, hbs-ab برای شناسایی هپاتیتhcvab, b  برای شناسایی هپاتیت c مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: از 203 کودک مورد مطالعه، 196 نفر پسر و 7 نفر دختر بودند. 6 مورد (3 درصد) hbs-ag مثبت، 54 مورد (26.6 درصد) hbs-ab مثبت، 16 مورد (8 درصد) hbc-ab مثبت و 7 مورد (3.5 درصد) hcvab مثبت مشاهد شد. تمام کسانی که هپاتیت داشتند، پسر بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به موارد مثبت هپاتیت c, b لازم است در مراکز نگهداری از کودکان خیابانی تسهیلاتی فراهم شود که بتوان علاوه بر معاینات بالینی، بیماری های عفونی اکتسابی مانند هپاتیت را نیز شناسایی کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها