• بررسی بیومارکرهای کارسینومای سلول های بازال با استفاده از آنالیزهای پروتئومیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کارسینومای سلول های بازال، یکی از شایع ترین نوع سرطان های پوست غیر ملانومایی انسانی محسوب می شود. با مطالعه فاکتورهای پروتئینی آن و شناسایی بیشتر تغییراتی که در روند سرطانی شدن پوست رخ می دهند، می توان در روند پیشگیری و درمان، به بیماران کمک مؤثری نمود. هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به بیومارکرهای پروتئینی است که در تشخیص و درمان کارسینومای سلول های بازال مؤثر باشند.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. نمونه های بافت سرطانی و سالم از 3 بیمار مبتلا به سرطان پوست از نوع کارسینومای سلول های بازال گرفته شد و با روش های جداسازی استاندارد، کل پروتئین های بافت تخلیص و با استفاده از الکتروفورز دو بعدی پروتئین ها جدا گشتند. پروتئوم های بافت سالم و توموری با همدیگر مقایسه و میزان بیان پروتئین های مورد نظر با استفاده از آنالیزهای لازم بررسی شد.

    یافته ها: تعداد 87 پروتئین در ژل های حاصل از الکتروفورز د و بعدی، تعیین شد که 76 عدد از آنها، دارای تفاوت آشکاری در بیان بودند. تعداد 7 پروتئین، از طریق بانک های اطلاعاتی شناسایی شدند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد در بیماری مورد مطالعه، بیان جمع کثیری از پروتئین های بافتی در بافت سر ط انی، تغییر یافته و بیشتر آنها کاهش یافته یا اصلاً بیان نشده اند. این پروتئین های تغییر بیان یافته، می توانند به عنوان بیومارکر در مراحل شناسایی و درمان این بیماری مؤثر واقع شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها