• بررسی مقاومت دارویی ناشی از بتالاکتاماز وسیع الطیف (esbl) در کلبسیلا پنومونیه با مقاومت دارویی چندگانه در بیماران بستری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 762
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کلبسیلا پنومونیه یکی از مهمترین باکتری هایی است که از عفونت های کلینیکی بخصوص در بیماران بستری در بیمارستان جدا می شود. اخیراً مقاومت دارویی آن بویژه به چندین آنتی بیوتیک از دسته های دارویی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع کلبسیلا پنومونیه دارای مقاومت دارویی چندگانه است.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 303 مورد کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران ابتدا با روش انتشار از دیسک، حساسیت دارویی آنها مشخص گردید. سپس با روش mic e.test موارد مقاوم تعیین گردید و با استفاده از دیسک های نیتروسفین جهت بررسی آنزیم بتالاکتاماز و بررسی به روش double disc وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمون های t و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: از 303 کلبسیلا پنومونیه، 62 مورد (20.4%) دارای مقاومت دارویی چندگانه بودند و همگی در تست نیتروسفین مثبت بوده و نتایج مثبت به روش double disc، وجود esbl را در آنها مشخص ساخت.

    نتیجه گیری: جداسازی 20 درصد مقاومت در کلبسیلا پنومونیه جدا شده و اثبات وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم توجه ویژه به مصرف سفالوسپورین های وسیع الطیف و همچنین انجام یک بررسی ملی را خاطرنشان می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها