• بررسی میزان اختلالات روانی در افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به دو مرکز درمانی در سطح شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 313
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد مخدر یکی از نگرانیهای جوامع مختلف و جامعه ایرانی می باشد و پیامدهای مختلفی دارد. یکی از پیامدهای آن ایجاد علائم روانپزشکی است که تفکیک آن را از اختلالات شایع روانپزشکی مشکل می سازد. از طرف دیگر وجود علائم روانپزشکی بعنوان یکی از عوامل موثر در تداوم سوء مصرف و وابستگی مواد محسوب می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی اختلالات روانی در افراد وابسته به مواد (اختلال توام) انجام شده است.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی در دو مرکز ترک اعتیاد وابسته به سازمان بهزیستی صورت گرفت. برای بررسی متغییرهای مورد مطالعه از یک پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست scl-90-r استفاده شد (پنج مقیاس افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و حساسیت در روابط بین فردی و شکایات جسمانی از مقیاسهای 9 گانه تست مورد استفاده قرار گرفت). جامعه مورد مطالعه شامل کلیه افراد وابسته به مواد بود که جهت قطع وابستگی به این مراکز مراجعه می کردند. از این جامعه 370 نفر بعنوان نمونه با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردیدند.

    یافته ها: وجود همه اختلالات مورد مطالعه در آزمودنی ها بر حسب سن، تحصیلات، طول مدت اعتیاد، نوع ماده مصرفی، وجود سابقه در خانواده، وضعیت تاهل بیشتر از عدم وجود آنها بود. همچنین در متغیر شکایات جسمانی (p<0.03) بر حسب سن و افسردگی بر حسب تحصیلات (p<0.06) بین آزمودنی ها تفاوت معنی دار وجود داشت.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر بیانگر وجود علائم روانپزشکی و اختلال توام به میزان نسبتاً زیاد در آزمودنی ها بود. افرادی با سنین پائین تر بیشترین فراوانی و افرادی با تحصیلات بالاتر فراوانی کمتری را در اختلالات نشان می دادند. همچنین مصرف بیش از 2 سال مواد بیانگر وجود علائم بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها