• نقش ابتلا به بیماری دیابت در کیفیت زندگی: نتایج یک مطالعه کوهورت تاریخی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: مکانیسم اثر بیماری ها بر کیفیت زندگی انسانها به واسطه میزان معلولیتی است که به طور موقت یا دایم ایجاد می گردد. با توجه به شیوع و روند افزایشی بیماری دیابت و اهمیت کیفیت زندگی بیماران و نیز عدم وجود مطالعه قبلی در جمعیت تحت بررسی، مطالعه حاضر انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه کوهورت تاریخی، یک همگروه که از لحاظ سن، جنس، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی، شغل و وضعیت تاهل یکسان بودند و تنها از نظر ابتلا به بیماری در دو گروه بیمار (تعداد 101 نفر) و سالم (تعداد 123 نفر) قرار داشتند، بررسی شدند. سطح کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده sf-36 مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات در محیطی ارام و توسط یک فرد اموزش دیده جمع آوری شد. از روشهای آماری پارامتریک  (t-test)و غیرپارامتریک (mann-whitney u) برای مقایسه دو گروه استفاده شد.

    یافته ها: فراوانی افراد با کیفیت زندگی نامطلوب در گروه دیابت بطور معنی داری بیش از گروه سالم بود. مهم ترین جنبه متاثر از این بیماری، وضعیت احساسی و عاطفی آنها بود. محاسبه خطر نسبی نشان داد که ابتلا به بیماری دیابت به طور معنی داری و به اندازه 7.1 برابر (فاصله اطمینان 95 درصد: 13.4-3.8) احتمال ایجاد کیفیت زندگی نامطلوب را در افراد تحت بررسی افزایش می دهد.

    نتیجه گیری: این مطالعه تایید نمود که ابتلای به بیماری دیابت، شانس کسب زندگی با کیفیت نامطلوب را به شدت افزایش می دهد. با توجه به افزایش امید به زندگی، بیماران سال های نسبتا طولانی را با این بیماری طی می نمایند و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم