• فراوانی هپاتیت c, b و ارتباط آنها با ایجاد مهارکننده فاکتور viii در بیماران هموفیلی در استان همدان، سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هموفیلی یک اختلال وابسته به کروموزوم x است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی  viiیا فاکتور ix فرد را مستعد خونریزی می کند. هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی عفونتهای هپاتیت c, b، و بررسی ارتباط آنها با ایجاد مهارکننده فاکتور viii در مبتلایان به هموفیلی در استان همدان می باشد.

    روش بررسی: در 66 بیمار مبتلا به هموفیلی ارزیابی از نظر هپاتیت c, b به روش الیزا، ترانس آمینازهای کبدی، فاکتور viii و مهارکننده فاکتور viii صورت گرفت. همچنین اطلاعات دموگرافیک به کمک پرسشنامه از بیماران اخذ شد.

    یافته ها: فراوانی آنتی بادی هپاتیت (hcv-ab) c و آنتی ژن سطحی هپاتیت  (hbsag) bدر این بیماران به ترتیب 59.1% و 5% بود. فراوانی مهارکننده فاکتور viii در افراد مبتلا به هموفیلی نوع %47.8 a بود. وجود این فاکتور با هپاتیت b یا c و یا میزان ترانس آمینازهای کبدی ارتباط آماری معنی داری نداشت. از لحاظ آماری ارتباط معنی داری بین مدت هموفیلی و تشکیل فاکتورviii  وجود داشت (p<0.03). همچنین ارتباط آماری معنی داری بین مدت هموفیلی و ابتلا به هپاتیت c وجود داشت (p<0.01).

    نتیجه گیری: فراوانی هپاتیت c و هپاتیت b در مبتلایان به هموفیلی قابل توجه است. در این خصوص روشهای معمول غربالگری و حذف ویروس از فرآورده های خونی نیاز به بازنگری دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها