• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 521
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: تسکین و تعدیل درد زایمان به عنوان دردی حاد و شدید از دیر زمان مورد نظر بشر بوده است. ماساژ به عنوان یکی از روش های غیر دارویی تسکین درد باعث کاهش شدت درد، افزایش رضایت مندی، ایجاد نگرش مثبت و افزایش سازگاری با درد می گردد. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر ماساژ بر شدت درد مرحله اول زایمان زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله شهید بهشتی اصفهان در سال 1384 انجام گرفت.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، از بین زنان واجد مشخصات پژوهش 75 نفر انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه ماساژ، حمایت و مراقبت روتین قرار گرفتند. در گروه ماساژ، 20 دقیقه ماساژ افلوراج پشت در سه مرحله دیلاتاسیونی 5-4 سانتی متر، 7-6 سانتیمتر و 10-8 سانتی متر، در حین و پس از انقباضات صورت گرفت. همین مدت حمایت روحی روانی برای گروه حمایت انجام گرفت. گروه مراقبت روتین فقط از مراقبت های جاری در بخش برخوردار بودند. شدت درد به وسیله خط کش مقیاس خطی سمعی بصری در قبل و بعد از مداخلات تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کروسکال والیس، کای دو و آزمون ویل کاکسون استفاده شد.

    یافته ها: در گروه دریافت کننده ماساژ در هرسه مرحله دیلاتاسیونی، نمره درد پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی داری داشت (p=0.001). شدت درد در گروه حمایت، در دیلاتاسیون 5-4 سانتی متر و 10-8 سانتی متر بعد از مداخله ثابت و در 7-6 سانتی متر افزایش داشت. در گروه مراقبت روتین، شدت درد در هر سه مرحله افزایشی را نشان داد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که ماساژ بر شدت درد مرحله اول زایمان مؤثراست. حمایت اگرچه نتوانست از شدت درد بکاهد، ولی توانست آنرا در دو مرحله ثابت نگه دارد. بنابراین در کنترل درد زایمان، بکارگیری هر دو روش در اتاق های زایمان به شرط وجود پرسنل کافی، امری ساده و شدنی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها