• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 612
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سرطان کولورکتال از شایع ترین سرطان های کشنده در کشورهای صنعتی میان زنان و مردان است که دومین عامل مرگ های حاصل از سرطان در آمریکا می باشد. آنزیم 10 و 5 متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز (mthfr) که توسط ژن mthfr ساخته می شود، در متیلاسیون، سنتز و ترمیم dna نقش دارد. علاوه بر آن این آنزیم نقش مهمی در متابولیزم فولات بر عهده دارد .در این تحقیق پلی مورفیسم ژن (1793g>a) mthfr در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی است که در آن، ژنوتیپ 227 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال با استفاده از روش pyrosequencing, pcr مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: فراوانی ژنوتیپ های aa, ga, gg در بین افراد مبتلا، به ترتیب 98.3%، 1.7% و صفر درصد بود. متوسط سن مبتلایان 68.3 سال بود؛ به طوری که در افراد دارای ژنوتیپ 69.1, gg سال و در مبتلایان با ژنوتیپ 66.8, ga سال تعیین گردید. هیچ فرد مبتلایی با ژنوتیپ aa دیده نشد و 1.7% افراد مبتلا ژنوتیپ ga داشتند، در حالی که افراد مبتلا به سرطان کولورکتال (98.3%)، دارای ژنوتیپ gg بودند.

     نتیجه گیری: به نظر می رسد که ژنوتیپ 1793g>a ژن mthfr در بروز سرطان کولورکتال نقش داشته باشد. تحقیقات بیشتر در این زمینه توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها