• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 415
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: پیشنهاد می شود از دستگاه (bispectral) bis برای تعیین عمق بیهوشی استفاده شود، اما در حال حاضر به علت محدودیت امکانات کشور، متخصصین بیهوشی با توجه به تجربه خود، شاخص های قلبی مثل ضربان قلب و فشار خون را برای تعیین سطح بیهوشی به کار می برند. لذا برای بررسی میزان همخوانی شاخص های قلبی با سطوح بیهوشی تعیین شده از فعالیت مغز این تحقیق انجام شد.

    روش بررسی: تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی روی دادگان 14 بیمار در حین جراحی در بیمارستان میلاد انجام شد. کلیه اطلاعات بیماران در حین جراحی مثل فشار خون سیستولی، ضربان قلب و شاخص (bispectral index) bis به صورت همزمان توسط نرم افزار rugloop از دستگاه datex –ohmeda s5 ثبت گردید. با روش دلفی نقطه برش بیشتر از 75 درصد، بعنوان همخوانی تلقی شدند و درصد عدم همخوانی هر یک از سه پارامتر قلبی، فشار خون، ضربان قلب و توام فشارخون و ضربان قلبی گزارش شد.

    یافته ها: 14 بیمار با میانگین سنی (± انحراف معیار) 12.6±43.3 سال بررسی شدند. همه بیماران بیهوشی متوسط، محدوده 35 bis تا 65 و سبک با محدوده 65 bis تا 85 را در حین جراحی تجربه کردند. درصد همخوانی  bisبا فشارخون سیستولی 7.1 درصد، با ضربان قلب 21.4 درصد و با فشارخون سیستولی و ضربان قلب توام 14.3 درصد بود. میانگین درصد همخوانی bis با فشارخون سیستولی 51.4، با ضربان قلب 58.2 و با فشارخون سیستول و ضربان قلب توام 60.6 بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که پارامترهای قلبی در تعیین سطح بیهوشی قابل قبول ناتوان هستند. لذا بهتر است از دستگاه bis و مانیتورهایی که بر اساس پردازش سیگنال مغز عمل می کنند، استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها