• بررسی اثر هایپوگلیسمیک عصاره اتانولی قسمت های هوایی گیاه salvia nemorosa در رت های نر سالم و دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 688
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: استفاده از گیاهان دارویی در اغلب موارد، به دلیل دسترسی آسان تر، و عواض جانبی و سمیت کمتر نسبت به دارو های شیمیایی، مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر، اثر هایپوگلسمیک عصاره اتانولی قسمت های هوایی گیاهsalvia nemorosa  در رت های سالم و دیابتی شده با استرپتوزوتوسین گزارش شده است.

    روش بررسی: پس از جمع آوری و شناسایی گیاه، عصاره الکلی آن با استفاده از دستگاه سوکسله تهیه شد. رت های نر بالغ با تزریق درون صفاقی داروی استرپتوزوتوسین (70 mg/kg)، به دیابت مبتلا گردیدند. حیوانات نرمال و دیابتی، عصاره الکلی گیاه را در دوزهای 10، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت خوراکی به مدت 14 روز دریافت نمودند. گروه های سالم و دیابتی شاهد، با آب مقطر به عنوان حلال عصاره ها، تیمار شدند. بعد از گذشت 14 روز، نمونه های خون از قلب حیوانات، جمع آوری شد. سطح گلوکز سرم، به روش گلوکزاکسیداز و سطح انسولین سرم، به روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شد.

    یافته ها: تجویز خوراکی عصاره بخش های هوایی گیاه saliva nemorosa به طور معنی داری موجب کاهش قند خون (p<0.001) و افزایش سطح انسولین سرم (p<0.01) در رت های مبتلا به دیابت گردید؛ اما بر رت های سالم، اثری نداشت. همچنین تجویز این عصاره به رت های مبتلا به دیابت، موجب افزایش معنی دار وزن آنها گردید (p<0.01).

    نتیجه گیری: عصاره گیاه salvia nemorosa تأثیر کاهنده بر قند خون رت های مبتلا به دیابت برجای می گذارد. انجام مطالعات بیشتر بر روی این گیاه، به منظور بررسی کاربردهای درمانی آن برای کنترل دیابت در انسان، پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها