• بررسی ضرورت پونکسیون مایع نخاع در کودکان مبتلا به اولین حمله تشنج و تب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بعضی از پزشکان معتقدند که در همه کودکانی که با تب و تشنج مراجعه می کنند بدون در نظر گرفتن علائم کلینیکی، انجام پونکسیون مایع نخاع الزامی است، زیرا تشنج می تواند تنها علامت مننژیت باکتریال باشد. هدف از این بررسی ارزیابی ضرورت انجام پونکسیون مایع نخاع در کودکانی است که با تب و تشنج مراجعه می کنند.

    روش بررسی: این مطالعه تحلیلی در مدت 4 سال بر روی 254 کودک 6 ماه تا 5 سال که با اولین حمله تب و تشنج تحت پونکسیون مایع نخاع قرار گرفته بودند، صورت گرفت. کودکانی که همراه تب و تشنج مننژیت داشتند به عنوان گروه مورد و کودکانی که تب و تشنج داشته ولی مننژیت نداشتند به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. موارد زیر بین دو گروه مقایسه شد: سن زیر یکسال، درمان خوراکی آنتی بیوتیک قبل از بروز تشنج، لتارژی، بی قراری، استفراغ، سفتی گردن، فونتانل برجسته، سردرد، خواب آلودگی، کوما، توکسیسیتی و کمپلکس بودن تشنج.

    یافته ها: از مجموع 254 کودک، 12 مورد (4.7%) مننژیت داشتند. لتارژی (p<0.0006)، تحریک پذیری (p<0.0008)، استفراغ (p<0.0001)، سفتی گردن (p<0.0001)، فونتانل برجسته (p<0.05)، سردرد (p<0.006)، خواب آلودگی (p<0.0001)، توکسیسیتی (p<0.0012)، کوما (p<0.005)، تشنج کمپلکس (p<0.04) و مصرف آنتی بیوتیک قبل از تشنج (p<0.0002) به طور معنی داری در کودکان مبتلا به مننژیت بیشتر بود. تمام کودکان مبتلا به مننژیت حداقل یکی از شرایط زیر را داشتند: سن زیر یکسال، مصرف اخیر آنتی بیوتیک و علائم کلینیکی مثبت.

    نتیجه گیری: با استفاده از معیارهای کلینیکی و نوع تشنج (ساده و کمپلکس)، می توان کودکان بالای یکسال را که مننژیت دارند، از آنهایی که مننژیت ندارند، تشخیص داد. لذا انجام روتین پونکسیون مایع نخاع در تمام کودکانی که با تب و تشنج مراجعه می کنند و سابقه مصرف اخیر آنتی بیوتیک ندارند، ضرورت ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها