• هنجاریابی آزمون سنجش اضطراب و نیاز به اطلاعات قبل از عمل آمستردام به زبان فارسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: گرچه در عصر حاضر بیهوشی و جراحی نسبت به گذشته کم عارضه تر و موفقیت آمیزتر شده است، ولی اضطراب قبل از عمل همچنان به قوت خود باقی است. ما در این مطالعه ویرایش فارسی معیار سنجش اضطراب و نیاز به اطلاعات آمستردام را جهت استفاده در کشور ایران ترجمه و هنجاریابی نمودیم.

    روش بررسی: ابتدا ویرایش انگلیسی آزمون مورد نظر به زبان فارسی ترجمه شد و ترجمه مجدد نسخه فارسی به انگلیسی مورد تایید نویسنده اصلی ویرایش انگلیسی (آقای تیم ویسوکی) قرار گرفت. سپس پرسشنامه حاصل توسط 130 بیماری که در کلاس 1 و 2 انجمن بیهوشی آمریکا و در محدوده سنی 18 تا 60 سال بودند، تکمیل گردید. همچنین بیماران ویرایش فارسی پرسشنامه بیست سوالی معیار سنجش اضطراب وضعیتی اسپیل برگر را به عنوان استانداردی جهت ارزیابی اضطراب قبل از عمل به صورت همزمان تکمیل نمودند.

    یافته ها: نسخه فارسی آزمون آمستردام به لحاظ پایایی دارای ضریب کرونباخ 0.84 برای اضطراب قبل از عمل و ضریب 0.82 برای نیاز به اطلاعات قبل از عمل بود. از لحاظ اعتبار همزمان، معیارهای سنجش اضطراب پرسشنامه آمستردام در مقایسه با آزمون استاندارد سنجش اضطراب وضعیتی اسپیل برگر ضریب هبستگی بالایی داشت (0.68)، ولی ارتباط معیارهای سنجش نیاز به اطلاعات پرسشنامه آمستردام با آزمون اضطراب وضعیتی اسپیل برگر در حد متوسط بود (0.5). آنالیز واریانس نشان داد که جنس و نیاز به کسب اطلاعات دو عامل مستقل در تعیین اضطراب قبل از عمل هستند.

    نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون سنجش اضطراب آمستردام از روایی و پایایی مناسبی برای سنجش اضطراب و نیاز به اطلاعات قبل از عمل برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها