• بررسی تغییرات آنزیم های کبدی در اثر مواجهه با حلال های آلی در رنگ کاران یک واحد صنعتی شهر تهران در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 517
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: حلال های آلی استفاده گسترده ای در صنایع و مشاغل مختلف دارند. این مواد در تولید و به کارگیری رنگ ها نقش اساسی بازی می کنند. حلال ها بر تعدادی از اعضاء بدن بخصوص کبد، کلیه ها و سیستم عصبی اثرات بیماری زا دارند. در این مطالعه، آسیب کبدی و افزایش آنزیم های کبدی ناشی از مواجهه با حلال ها بررسی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد – شاهدی، 62 کارگر رنگ کار به عنوان گروه مواجهه یافته با حلال های آلی و 54 کارگر بدون مواجهه با حلال ها از واحدهای دیگر به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک و بالینی از طریق پرسشنامه و معاینه بالینی استخراج شد و آزمون های کبدی alp ,ast ,alt و لیپیدها در دو گروه انجام شد و نتایج با هم مقایسه گردید.

    یافته ها: در این مطالعه اختلاف معنی دار آماری بین گروه های مورد و شاهد از نظر میانگین مقادیر alp ,ast ,alt یافت نشد. در مقایسه زیرگروه های مورد (پرمواجهه و کم مواجهه) میانگین alt, ast در گروه پرمواجهه بطور معنی داری از گروه کم مواجهه بیشتر و بود.

    نتیجه گیری: تغییرات واضح و معنی دار در آنزیم های کبدی alp ,ast ,alt به دنبال مواجهات معمول (در حدود tlv) با حلال های غیرهالوژنه دیده نشده و فقط به دنبال مواجهه بسیار زیاد و طولانی مدت این تغییرات قابل مشاهده اند. بنابراین اندازه گیری این آنزیم ها به منظور کشف زود هنگام اثرات مواجهه با حلال های غیرهالوژنه روش مناسبی نمی باشد و باید از آزمون های کبدی حساس تر استفاده گردد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها